Från romarriket till techbranschen: Hon ska få fler att bli IT-girls

Saskia Cort (Foto: Rebecca Gustafsson)

Frontar kampanj för internetleverantörens stipendium.

Internetleverantören Bredband2 lanserade under förra året Upptech Framtiden-stipendiet. Stipendiet delas ut till tre kvinnor eller icke-binära som via stipendiet får möjligheten att gå en utbildning inom tech och IT. 

Den 30 april stänger ansökan och med en ny kampanj, som frontas av influencern Saskia Cort, hoppas företaget få fler att upptäcka och söka stipendiet. Saskia Cort slog igenom stort med “romarriket-trenden”, där personer frågade olika män hur ofta de tänker på romarriket. Trenden tog sig hela vägen till USA.

Inspirerad av barnfilmer

Bredband2s kampanj “Bli en IT-girl” har hämtat inspiration från gamla svenska barnfilmer, där Dunderklumpen spelat en viktig roll för Saskia Cort.

Jag ville nå en grupp som kanske inte ens reflekterat över ett teknikyrke och tänkte ”Vad skulle kunna locka mig till branschen?” Jo, att kunna jobba varifrån som helst! Jag ville visa upp drömlika miljöer där man kan sitta och arbeta eller platser där man kan bo, en gård på landet eller en liten ö, säger Saskia Cort i ett pressmeddelande, och fortsätter: 

Dunderklumpens vackra värld är något som jag själv alltid återvänt till i tanken. Det fick bli det oväntade element som jag alltid försöker få in i mina kampanjer. För att dels fånga tittarnas intresse och dels ge dem värde i deras överfulla flöden.

”Inte bara nå de redan frälsta”

Romarriket-profilen är inte den enda som medverkar i kampanjen. Med sig har hon Elin Häggberg, en av Sveriges största teknikbloggare, och Eleonora Svanberg som är en stor profil i STEM-communityt.

Det är ganska olika profiler, som vi tror tilltalar olika åldrar och intressen. Syftet är just att inte bara nå de redan frälsta, utan att också använda för ett manér som når även de som gillar typ inredning och pyssel, säger Johannes Gustavsson på agenturen Infly som hanterat kampanjen, i en kommentar.