Pinterest riktar sig till influencers – här är nya satsningarna

Pinterests nya shoppingfunktioner (Foto: Pinterest).

Facebook, Instagram och Youtube har länge varit något av en guldgruva för influencer marketing. Nu följer Pinterest i samma fotspår genom att addera affiliate-länkar. På så sätt kan kreatörer få en andel av inkomsten för de köp de genererar. Det ska också bli möjligt att tagga produkter i mediets så kallade Idea Pins och företaget har lagt sig till med en ”paid partnerships”-markering som ett steg i att bygga ut den kommersiella affären. Det rapporterar The Verge.

Enligt nyhetssajten kommer Pinterests besked kort efter att företaget gjort en större investering i att utöka möjligheterna till shopping på plattformen.

Sedan tidigare kan företag lägga upp ”Product Pins” på Pinterest och på så sätt leda mottagaren till en plats där produkten kan köpas. Nu ska det däremot bli lättare att integrera dem i det kreativa innehållet och visa upp hur produkterna kan användas i ett sammanhang.

Tjänsten kommer inledningsvis att lanseras i USA och Storbritannien, för att senare rullas ut till fler marknader. ”Paid partnerships”-markeringen ska redan ha lanserats för utvalda konton i ett 20-tal länder.