ProAd ska ratta e-handeln åt influencers – siktar mot 30 miljoner

Magnus Noord

”Vi gör inte detta för den ekonomiska delen”.

Malmöbaserade influencer marketing-byrån Proad kastar sig in i e-handelsbranschen. Nyligen gick influencern Camilla Hamid – som ingår i Proads stall – ut med att hon släpper sin första produkt, som kommer att säljas via en e-handelslösning på hennes blogg. Och nu går bolaget ut med att man officiellt lanserar ”en digital handelsplats i form av en marknadsplats”.

Vi representerar några av Sveriges största influencers och att integrera deras webbshoppar i en gemensam lösning har länge stått högt upp på vår agenda. Vi vill kunna erbjuda våra kunder, såväl som våra influencers, den bästa och smidigaste upplevelsen. Vi är glada över att kunna lansera en marknadsplats som lever upp till allt detta, säger Magnus Noord, vd på Proad, i ett pressmeddelande.

Trots att byrån beskriver satsningen som en marknadsplats så är det i själva verket inte en e-handelsplattform, som det handlar om. När Influens.se söker Proad för en klarare bild av läget svarar bolaget:

Marknadsplatsen är en integrerad lösning/e-handel, det vill säga den kommer att synas på influencerns sida eller blogg men körs via en gemensam plattform där Proad sköter allt det administrativa.

Det man däremot är tydlig med är att e-handelsledet inom tre år ska nå 30 miljoner.

Vår förhoppning är att marknadsplatsen om tre år ska omsätta 30 miljoner. Men vi gör inte detta för den ekonomiska delen i första hand – fokus för oss är att profilerna äger sitt varumärke i sina samtliga kanaler, säger Magnus Noord.

Varför en byrå lanserar e-handelssajter, är en fråga man kan ställa sig. Svaret är att Proad helt enkelt fann en lösning på ett – enligt bolaget – vanligt problem:

Antalet influencers som säljer egenframtagen merch och andra produkter ökar, men då deras webshoppar ofta hostas på externa platser/sidor innebär det att influencern inte har full kontroll över sitt varumärke. I många fall behöver de även köpa upp ett laget av produkter, något som ofta innebär att de behöver genomföra en relativt stor inledande investering, skriver företaget i ett mejl till Influens.se.

Och vd:n Magnus Noord kommenterar:

Men denna lösning behöver influencers inte använda eller lägga ut sin produktion på externa e-handelssidor – allt sköts under ett och samma paraply, något som gagnar deras varumärke såväl som att förenklar för deras målgrupper.
Nu är siktet inställt på en stark tillväxttakt, och planen är att öka omsättningen med minst 50 procent under 2022.
Vi kommer att fortsätta att satsa på nya segment och att utöka vår verksamhet, men det är viktigt för oss att inte göra avkall på våra kärnvärden för att fortsätta växa. Vi arbetar väldigt nära våra profiler såväl som kunder och det kommer vi att fortsätta att göra, oavsett hur stora vi blir, säger Magnus Noord.