Opinionsnämnden menar att klippet utformats för att framhäva en “extremt smal” midja.
I ett videoklipp som publicerats av ett modevarumärke, på företagets Tiktok-konto, syns en ung, smal kvinna posera med en mobil i handen, framför en spegel. I klippet markmnadsförs ett vitt stickat set, som består av en midjekort kofta och ett par matchande hotpants.
Nu har reklamen, som producerats av Nelly, fällts av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, som menar att kvinnan, genom sättet hon poserar och de vinklar hon är filmad i, bidrar till att “framhäva hennes extremt smala midja”. Som exempel tar man bland annat upp hur den unga kvinnan ser ut att svanka och vila kroppstyngden på ena benet så att rumpa och midja kommer i fokus.
Enligt anmälaren normaliserar reklamen ett sjukligt kroppsideal. Annonsören, som riktar sig framför allt till kvinnor och speciellt till yngre tjejer, tar inte sitt sociala ansvar. Modellen är mycket, mycket, smal, står det att läsa i beslutet.
”Visar en glad ung kvinna”
Nämnden bedömer att kvinnan ger intrycket av att vara extremt smal och att reklamen inte är utformad i enlighet med ICC:s regler, detta då den utformats “utan vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar”. Att reklamen dessutom publicerats på Tiktok, en plattform med en mycket ung publik, anser nämnden ställer extra höga krav på aktsamhet.
Men enligt Nelly visar reklamen bara upp en glad ung kvinna som känner sig fin.
Nelly Group AB strävar alltid efter att marknadsföringen ska uppvisa god etik. Annonsören arbetar för att innehållet ska skapa en positiv kundupplevelse som förmedlar glädje, värme och självsäkerhet till målgruppen. Reklamen visar en glad ung kvinna som känner sig bra/fin/glad i ett vårigt stickat set. Modellen är smal men ser enligt annonsören inte på något sätt sjuklig och/eller ohälsosam ut, säger de i ett uttalande till nämnden.