Influens.se - Sveriges branschtidning för influencers

Influens.se lanserades i april 2021 och tog då rollen som Sveriges första branschtidning för influencers. Bakom sajten står bolaget EhandelSE AB, som sedan tidigare driver branschtidningen och mötesplatsen Ehandel och en rad andra tjänster och erbjudanden som riktar sig till företag inom handeln.

På senare tid har omfattande synergieffekter mellan e-handeln och influencers blivit allt tydligare. Samtidigt har influencerrollen fått en allt större betydelse och influencer marketing har vuxit till en marknadsföringskanal som omsätter miljardbelopp globalt. Allt fler varumärken lägger en stor del av sin marknadsföringsbudget på att nå ut via influencers och branschen har mognat till att nu omfatta olika storlekssegment och influencers som är specialiserade inom olika områden. Trots detta har det inte funnits någon branschtidning för och om influencers och influencer marketing och det bestämde vi oss för att ändra på.

Vad är Influens.se?


Influens.se är en branschtidning om influencers och influencer marketing. Ambitionen är att bevaka dels vad som händer inom branschen/yrket och dels att lyfta relevanta ämnen kopplat till exempelvis sociala medier och digital utveckling. Vi varvar personporträtt och intervjuer med influencers och andra aktuella personer med snabba nyheter från branschen samt djupare granskningar och kartläggningar.

Vilka områden bevakar vi?


Som i all branschmedia står trender, ekonomi och satsningar i fokus. Vi belyser vad som händer i branschen och ger på så sätt våra läsare en värdefull uppdatering kring senaste nytt i kombination med fördjupningar kopplat till influencerns yrkesroll.

Influens.se är på influencerns sida. Vi bevakar branschen objektivt men lyfter rollen utifrån ett yrkes- och branschperspektiv och vill på så sätt bidra till att ge yrket ökad legitimitet.

Influencerrollens snabba utveckling har inneburit att branschstandarder och regelverk många gånger släpar efter. Det finns en stor efterfrågan på tydlighet och professionalism både från influencers och från de influencerbyråer och varumärken som rör sig i influencerns universum, och branschen förändras i oerhört snabb takt. Influens.se är den självklara medelpunkten för den här utvecklingen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör & Ansvarig utgivare
Mejl: Johanna@influens.se
Tel: 070 949 47 50

Izabella Bielecka

Influens.se är medlem i IAB.
Influens.se är medlem i Sveriges Tidskrifter.