69-åringen ska bli influencer: ”Representerar en köpstark målgrupp”

Eva Wikner Grahnström (foto: @photobigben, makeup: @ollemake, modelagency: @ladiesteam).

Är det dumdristigt att satsa på att bli influencer om man snart fyller 69 år?

Med den frågan inledde Eva Wikner Grahnström ett inlägg som nyligen publicerades på Linkedin. På bara ett par dagar fick inlägget, där Eva berättar att hon dragit igång ett nytt konto på Instagram, tusentals gilla-markeringar och hundratals positiva kommentarer.

Kontot ska fokusera på livsstil i åldern 60 och uppåt, mode och skönhet med fokus på “lev nu och våga vara du” samt inredning, konst och design. På tre veckor har det nya kontot, som går under namnet @eva_wikner, kommit upp i fler än 850 följare.

Eva berättar för Influens att hon har varit aktiv på Instagram i flera år men att hon med det nya kontot har gått från en mer allmän närvaro på plattformen till att faktiskt ha ett aktivt konto med en tydlig profil – något som passar betydligt bättre ihop med hennes ambitioner.

Jag har själv alltid haft en väldigt tydlig profil och nu tänkte jag att jag ska använda mig av det även här. Jag vill berätta om mig och mina åsikter, säger hon till Influens.

Kontots syfte är att synliggöra jämställdhet och peppa andra kvinnor, samtidigt som hon vill motverka ålderismen. Hon har själv råkat ut för det sistnämnda, och känt sig förminskad på grund av sin ålder.

Jag tycker att det är så tråkigt för många som är i den här åldern är väldigt kraftfulla och har mycket att bidra med. Vi har samlat på oss mycket kunskap. Så jag tänkte att om jag startar med mig och min livsstil så kan det förhoppningsvis inspirera fler att också våga ta plats.

Jag tror att det finns ett värde i att fler äldre syns och framför allt att fler äldre kvinnor gör det.

Eva Wikner Grahnström menar att det finns mycket att lyfta kopplat till just de frågorna.

Jag har till exempel alltid rött läppstift. Kan en 69-årig kvinna måla läpparna, filma det och sedan lägga upp det på Instagram? När en äldre kvinna gör något, och det kan vara ganska vardagliga saker, så blir det ändå något nytt av det hela. Som jag skrev i ett svar på en av kommentarerna på LinkedIn; Det är tacksamt att göra något som är oväntat för min ålder och som samtidigt är helt naturligt för mig.

Jag vill inte begränsa mig för att jag är 69 år utan jag är intresserad av att prova nya saker och det vill jag visa.

Eva Wikner Grahnström har haft en lång karriär inom reklambranschen och är därför väl bevandrad inom områden som kommunikation och varumärkesbyggande. Just nu går hon en influencerkurs och satsar på att få så mycket kunskap som möjligt kopplat till sin nya roll, och hon kan redan nu konstatera att mycket är bekant från sådant hon har erfarenhet av sedan tidigare.

Det handlar om att vara tydlig med vad du står för och ha en plan för hur man kommunicerar och projicerar det.

Många influencers inleder sin bana med att det finns en växande följarskara, vilket så småningom leder till förfrågningar om samarbeten. I Evas fall är det nästan tvärtom. Hon gick ut och sade att hon skulle bli influencer varpå antalet följare har vuxit. Ännu har satsningen inte lett till några reklamsamarbeten och det är heller inte kontots primära syfte. Men om möjligheten dyker upp kan hon tänka sig att ta en diskussion.

Absolut, jag är öppen för att inleda samarbeten om det stämmer för mig. Trovärdighet är oerhört viktigt. Om varumärket stämmer med mina värderingar så kan jag absolut tänka mig det, säger hon och tar upp rätt läppstift från rätt varumärke som ett exempel på något hon skulle kunna tänka sig att stå bakom.

Man blir faktiskt gråare när man blir äldre så man kan behöva lite färg.

Man kan ju tycka att företag borde vilja nå ut via influencers oavsett vilken ålder influencern är i?

Ja, och i det här fallet är det en väldigt köpstark målgrupp. Jag är säker på att det finns en oerhörd potential i gruppen som jag representerar.

Även om det såklart finns personer i min ålder som har det tuffare ekonomiskt så finns det många som faktiskt har hunnit bygga upp ganska starka kapital och den gruppen är lite bortglömd. Jag kan gå till mig själv. Om jag vill köpa något så gör jag det för jag har den möjligheten.

Utöver satsningen på influenceryrket driver Eva tillsammans med två andra kvinnor ett nätverk i Dalarna som ska främja kompetenta kvinnor och deras ställning på arbetsmarknaden. Hon är även styrelseordförande i Borlänge konstförening och tar uppdrag som affärscoach och varumärkeskonsult, samtidigt som hon är mitt uppe i planeringen av ett nätverksevent som ska äga rum i november. Dessutom har hon nyligen blivit antagen till modellagenturen Ladies Team, som arbetar med kvinnor som är i åldern 35 och uppåt.

Så jag har faktiskt ganska fullt upp, konstaterar hon.

Hur mycket tid planerar du att lägga på Instagramkontot?

Jag har inte 100 procent koll på vad jag har gett mig in på men jag lär mig allt eftersom. Men jag är van att hålla ett högt tempo och jag behöver det. Ju mer jag har att göra desto mer får jag gjort. Så det ger mig mycket energi att ha många bollar i luften.

Från sin tid i reklambranschen vet Eva vikten av att ha en strategi när det kommer till kampanjer och annat kommunikationsarbete.

Men så organiserat har jag inte jobbat med mitt konto och jag vet i ärlighetens namn inte om jag kommer att göra det heller. Jag kommer att fokusera på att dela tankar och reflektioner utifrån de plattform jag har. Jag skjuter lite från höften kan man väl säga men jag använder mina erfarenheter och mina kunskaper inom varumärkeskommunikation för att bygga upp någonting nytt.