Twitter ska bli som Tiktok fast med extra allt enligt Elon Musk

Elon Musk - The Summit 2013 by Dan Taylor/Heisenberg Media via Wikimedia Commons

Användare ska kunna köpa det kreatörer visar upp med ett enkelt klick.

På Twitters live-ljudtjänst Spaces tog deras nya ägare Elon Musk tillfället i akt att prata en timme att prata om sina planer för att utveckla plattformen till något mer än bara en klassisk socialamedierplattform som till exempel Facebook. Detta går att läsa i en New York Times-artikel.

Han förklarade att efter att nu ha ägt plattformen i cirka två veckor, vill han att Twitter ska tjäna pengar på innehållskreatörer. Tanken är att fördjupa affärsmöjligheterna, bland annat via video och på samma sätt som Tiktok. Twitter ska i Musks vision ha hand om hela processen från annons till betalning där de till och med ska kunna koppa betal- och kreditkort.

I sitt tal sa Musk att han ville göra om Twitter till en allting-app efter samma modell som den stora kinesiska plattformen WeChat. Att hjälpa kreatörer att tjäna pengar var enligt Musk en no-brainer och att användarna ska kunna köpa produkter direkt utan ansträngning med ett enkelt klick.

Twitter kommer att utvecklas i stor hastighet Plattformen kommer att förändras, jämfört med vad den har varit tidigare. Ni vet, jag är en tech-kille och jag kan få tekniken att utvecklas snabbt. Det är vad ni kommer att se hända på Twitter, sade Elon Musk.

I talet, som med främst var riktat till annonsörer, pekade Musk på att de kommer att lägga ner enorma summor pengar på videoformatet. En sak han har fått kritik för tidigare har varit att han ska införa ett abonnemang för att få ha en blå verifikationsmarkering, som han nu förklarar ska göra det dyrt för folk att skapa falska konton. En annan av ideerna som han tog upp var ett de profiler som har det abonnemanget ska kunna lägga upp 10 minuters videor till att börja med för att sedan kunna lägga upp 42 minuter långa klipp och eventuellt flera timmar långa klipp i framtiden.