Motgångarna i Petra Tungårdens bolag: ”Tvingade oss att cancellera flera produkter”

Petra Tungården (press / adoore.se)

Investeringar och inflation får företaget att backa.

Petra Tungårdens modevarumärke Adoore grundades 2017. Efter det pekade mycket på en succé för bolaget, där influencern står som ägare av 95 procent. Intäkterna rusade från 14 miljoner kronor till 68 miljoner kronor från 2020 till 2022. Men nu verkar framgången ha stannat av.

Enligt siffror som Breakit tagit del av sjönk intäkterna med åtta procent under det senaste räkenskapsåret och landade på 62,9 miljoner kronor. Bolaget har ett brutet räkenskapsår och siffrorna avser perioden oktober 2022 till september 2023. Under den tiden minskade också rörelseresultatet från 11,6 miljoner kronor till 3,3 miljoner kronor.

Den främsta anledningen till att vi tappade var bland annat kvaliteten på ordrar som tvingade oss att cancellera flera produkter mitt under säsongen. Men även den ökade inflationen och att kunderna har hållit hårdare i sina plånböcker, säger Amanda Bukowski, vd på Adoore, till Breakit.

Samtidigt har bolaget gjort flertalet investeringar, vilket också sägs vara en anledning till att bolaget tappat i vinst. Bland annat har man gått från sex till elva anställda, gjort ett plattformsbyte och förändrat hur man bokför returer.

Vi lärde oss extremt mycket under det senaste räkenskapsåret och det tvingade oss även att få 100 procent kontroll över hela kedjan. Mer än halvvägs in i 2024 kan vi se en ordentlig försäljningsökning i enlighet med budget och tillväxtplan.