Acast omsatte nära 200 miljoner på ett kvartal – nya betalfunktioner ökar intäkterna

Ross Adams, vd på Acast

Podcastbolaget Acast, som bland annat ger ut poddarna ”Wahlgren & Wistam” samt JLC:s ”Mellan himmel och jord”,  presenterar sitt första kvartal 2021.

Antal lyssningar ökade med nära 45 procent under kvartalet, till totalt 872 miljoner. Tillväxten uppgick till 74 procent, vilket innebar att omsättningen landade på 197 miljoner kronor. Rörelseresultatet förbättrades med två miljoner, men ligger fortfarande på förlusttal – minus 44 miljoner kronor.

Bolagets vd Ross Adams skriver i ett pressmeddelande att tillväxten drivs till stor del av samhällets förändrade beteende som innebär övergången från traditionell radio till podcasts. Han nämner även en rad nya funktioner och verktyg som också ska ha förbättrat upplevelsen för innehållsskaparna och lyssnarna, men belyser Acast+ som något extra.

Under mars månad lanserade vi betaversionen av Acast+ som ger podcasters en rad nya intäktsalternativ, inklusive möjligheten att till exempel erbjuda reklamfria eller längre avsnitt samt bonusinnehåll. Lanseringen av Acast+ går i linje med vårt syfte att vara ”creator-first” och vilken placerar oss i hjärtat av Creator Economy i podcasting. Vi vill att varje innehållsskapare ska kunna tjäna pengar på sin kanal, på ett sätt som passar dem. Den officiella lanseringen av Acast+ kommer att ske senare i år, men några av våra betapartners ser redan intäktsökning på 20 procent, säger Ross Adams.

Just nu är bolaget på gång med planeringen och förberedelserna inför en börsintroduktion, och i vår kommer man att börja med en finansiell utvärdering.

Acast grundades 2014 och har idag kontor i New York, Los Angeles, Chicago, Sydney, Paris, Berlin, London, Oslo och Stockholm. Under sitt tak har bolaget runt 28 000 olika poddar.