Aller Media dammar av sin influencer-plattform: ”Viktigt vi ligger steget före”

Sara Forssberg (Foto: Aller Media)

Aller Media storsatsar på influencer marketing genom att nylansera det egna influencernätverket Sparks. Nätverket är app-baserat och går ut på att varumärken kan presentera sina kampanjidéer på plattformen, och influencers kan ansöka om att delta i kampanjerna.

Högst upp i beskrivningen av varje kampanj står erbjudet arvode för varje specifik kampanj. Arvoden varierar från kampanj till kampanj och från influencer till influencer. Ditt arvode bestäms av flera faktorer, såsom hur många följare du har, hur stort engagemang dina följare har (antal likes och kommentarer per post), samt kampanjens komplexitet och omfattning (bland annat hur många inlägg som krävs). Utbetalning sker vanligtvis inom 5-10 arbetsdagar efter avslutad kampanj, förklarar Aller Sparks på sin sajt.

Enligt företaget har man märkt av en ökad efterfrågan på microinfluencers under den senaste tiden. Därför har Aller Media genomfört en mjukvaruuppdatering som både förbättrat och förenklat användarupplevelsen. Man har även lyssnat på sina annonsörer och profiler och utvecklat nya funktioner som ska möta målgruppens önskemål.

Annons:
Annons:

Bland annat kan annonsörer nu boka samtliga format på Instagram så som Story, video, Reels och rörligt material i Instagram-poster. Även direktlänkning till hemsidor och produkter via Story är nu möjligt.

Sparks är en plattform som skapats för att kunna erbjuda microinfluencer-kampanjer som är snabba, effektiva och skalbara samtidigt som annonsören kan nå ut till många konton med högt engagemang. Det är därför viktigt att vi ligger steget före i produktutvecklingen för att möta våra kunders efterfrågan, säger Sara Forssberg, Head of Commercial B2B på Aller Media, i ett pressmeddelande.

En annan ny funktion är ett gränssnitt där annonsörer i realtid kan följa hur en kampanj går under perioden. Annonsörerna kan även välja influencers till en kommande kampanj och till exempel basera sitt val på profilens målgrupp. I appen kan annonsörerna hålla koll på sina kampanjer, godkänna utkast och content samt spara publicerat material i högupplöst format för att kunna använda materialet i andra kanaler.

Vi vidareutvecklar Sparks för att attrahera både nya och tidigare annonsörer. Vi ser att gränssnittet kommer spara tid och förenkla processen för annonsören då de kan styra, bevaka och maximera annonseringen på egen hand, säger Martin Levy, affärsutvecklare på Aller Media.