Bästa resultatet i bolagets historia – ”ska satsa ännu mer på vår stora influenceraffär”

Lotta Cederbom (Foto: Fredrik Persson/Press)

Aller Media, som står bakom 24 tidskrifter, flertalet poddar och som har över 60 influencers knutna till sig, meddelar att man under det senaste året gjort ”sitt bästa EBITA-resultat i koncernens historia”. Det uppgick nämligen till 141 miljoner kronor.

Bolaget har ett brutet räkenskapsår som slutar sista september. Under tolvmånadersperioden ökade intäkterna med drygt 5 procent och landade på 1,7 miljarder kronor.

Vårt rekordår grundar sig i medarbetarnas engagemang och innovationsförmåga. Vårt fokus nu är att ytterligare öka takten i vår digitala transformation och därmed vårt digitala erbjudande, säger Lotta Cederbom, som tillträdde som ny koncern-vd för Aller Media i juni 2021, i ett pressmeddelande.

Vi kommer att fortsätta utveckla våra starka varumärken och förbli en marknadsledande aktör, men samtidigt identifiera och växa med nya intäktskällor.

Under det gånga året har bolaget gjort flera stora investeringar, främst inom kategorin ”tech, data och analytics”, till ett värde av 32 miljoner kronor. Ett område som man ser kommer att ”framtidssäkra och utveckla” digital produktion och digitala plattformar.

Det starka resultatet kommer bland annat av vår investering i den digitala affären. Under det senaste året har vi stärkt vårt digitala erbjudande väsentligt. Bland annat har antalet digitala besökare ökat och vi har kraftfullt växt såväl programmatic, affiliate och video, säger Lena Nyqvist, koncerndirektör Finance Aller Media.

Den digitala annonsförsäljningen har också haft en stark tillväxt på cirka 60 procent, jämfört med föregående år. I slutet av räkenskapsåret uppgick de digitala annonsintäkterna till 70 procent av de totala annonsintäkterna, skriver man i pressmeddelandet.

I de ”digitala transformationens spår” har man, efter att det senaste räkenskapsåret stängt, även tagit nya beslut gällande företagets fokus och riktning. Man har bland annat bestämt sig för att lägga ner tidningen Frida, som riktar sig till tonårstjejer, och sajten Baam, som riktar sig till kvinnor mellan 20 och 35 år. Tidskrifterna kommer att avslutas den första mars 2022.

Vi ser att våra digitala varumärken behöver ännu större räckvidd, starkare kännedom och massor av kvalitetsinnehåll för att vara lönsamma. Där har andra varumärken kommit längre. Vi har valt att avveckla Baaam och Frida dels för att satsa ännu mer på större varumärken och dels på vår stora influenceraffär där vi ser att vi når den unga målgruppen framgångsrikt, säger Cia Jansson, lifestylechef på Aller media, till tidningen Journalisten.