Beatlys omsättning raketökar 33 procent – nära 30 miljonersgränsen

Andreas Missirlis Eliasson, vd Beatly

Trots ökad omsättning har personalkostnader dragit ner resultatet.

Influencer marketing-bolaget Beatly har sin egen plattform Beatly Marketplace där influencers och varumärken kan hitta varandra och samarbeta, och det ser ut som ett vinnande koncept. Under 2021 ökade man omsättningen och närmade sig 30 miljoner kronor. Närmare bestämt landade omsättningen på 29,6 miljoner. Jämför man med de 22,3 miljoner man redovisade året innan, rör det sig om en ökning på runt 33 procent.

Marknadsföring genom influencers har haft ett fortsatt stort intresse under 2021. Globalt växer medielaget snabbare jämfört med andra digitala marknadsföringskanaler och kundernas efterfrågan har bidragit till att Beatly fortsatt utveckla sitt gör-det-själv erbjudande, Beatly Marketplace för att möta marknadens behov vilket har bidragit till ökad omsättning, skriver bolaget i sin årsredovisning.

Men även om de ökar sin omsättning kraftigt så gör de en förlust på en halv miljon att jämföra med året innan då man hade en vinst på samma summa. Personalkostnadsposten är den som dragit iväg mellan de två åren. Förklaringen till detta kan man gissa hänger ihop med de väsentliga händelser som man redovisar i rapporten. Där skriver man att bolaget har ökat antalet anställda och flyttat till ett nytt kontor under slutet av 2021.