Betala med Instagraminlägg istället för Swish – konceptet fyller på med nya miljoner

Nathalie Lameri och Imad Ibrahim

Influencer marketing-plattformen Boostified grundades runt 2017. Företagets koncept går ut på att retailers och restauranger ansluter sig till Boostified samtidigt som influencers kan bli medlemmar på sajten. Influencers kan sedan söka bland företag som anslutit sig och deras produkter, på en plattform som beskrivs som en marknadsplats. Profilen väljer ut ett företag som den vill jobba med och får den valda produkten kostnadsfritt i utbyte mot ett Instagraminlägg.

Under åren har företaget utvecklat konceptet till något man kallar för ”Boostified Pay” och som liknas vid en betalning med Swish.

Boostified Pay är lika enkelt som att betala med Swish, skillnaden är att man istället för pengar betalar med ett inlägg på Instagram, förklarar medgrundaren Nathalie Lameri i ett pressmeddelande.

Syftet är att belysa och sprida kännedom om både produkterna och butiksupplevelser, för att locka fler lokala konsumenter att besöka butiken eller göra en upphämtning.

Influencern kan alltså gå in i en butik och med hjälp av en QR-kod betala med ett Instagraminlägg.

För exakt ett år sedan plockade bolaget in 10 miljoner kronor via befintliga investerare som utökade sina andelar. Kapitalet användes till att expandera geografiskt. Och nu meddelar Boostified att man fyller kassan med ytterligare 4 miljoner kronor, med hjälp av befintliga investerare.

Nyemissionen kommer främst att gå till att utöka antal butiker och även testa marknaden i London. Bolaget tittar även på sin första A-runda under slutet av 2021.

Idag har företaget cirka 19 000 användare och över 40 000 transaktioner har genomförts där medlemmarna har “betalat” med sin rekommendation.

Varumärken som bland annat samarbetar med Boostified är Clean Drinks, Kicks, Designtorget, GetRaw, Lego och Yves Rocher.