Clara Henrys succéår – klarade pandemin och ökade med 25 procent

Clara Henry (Foto: Morgan Norman)

Clara Henrys första Youtube-video, där hon försöker komma fram till hur julmusten ”Apotekarnes” ska uttalas, blev viral när den släpptes år 2011. På 24 timmar fick videon nämligen över 80 000 visningar, minns Clara i ett inlägg på Instagram som publicerades i samband med att klippet firade 10 år.

Det var starten på prick allt för lilla mig. Tack för allt! 10 år till, minst! skriver hon.

Efter Apotekarnes-videon fortsatte Clara att ladda upp rörligt innehåll på plattformen. Hon blev snabbt ett svenskt Youtube-fenomen och utsågs till Nordens största videobloggare. År 2013 fick hon en egen talkshow på Kanal 5 där hon intervjuade olika gäster. Två år senare debuterade Clara som författare med boken ”Ja jag har mens, hurså?”. Hon pratade mycket om olika frågor kopplade till menstruation i sina kanaler och i media med syftet att normalisera ämnet.

Annons:
Annons:

Clara har, efter sin talkshow, fått flera programledaruppdrag. Hon har bland annat lett Guldtuben-galan, 2017 var hon en av programledarna för Melodifestivalen och i fjol var hon programledare för ”Vem kan vad” på SVT. I tv-rutan har vi även fått se henne skådespela en hel del. Nu är hon bland annat aktuell med serien ”Ligga”, som sänds på Discovery+.

Vid sidan av detta driver Clara även en framgångsrik Instagramkanal med över 430 000 följare, samt podden ”Konsten att vara” med kollegan Gustaf Jernberg. Under den pågående pandemin har Clara flera gånger berättat hur hårt hon har känt av pandemin. Hon har berättat att många av hennes uppdrag försvann när samhället stängdes ner på flera sätt och att andra jobb sattes på paus.

Och nu har hennes senaste årsredovisning, för verksamhetsåret som tog slut den sista maj, trillat in hos Bolagsverket. I det upplyser Clara Henry ännu en gång om att bolaget påverkades kraftigt av pandemin, men att man har börjat återhämta sig. Och det kan man lugnt säga.

Annons:
Annons:

Enligt rapporten har siffrorna inte backat, tvärtom har omsättningen ökat med cirka 25 procent och landat på 1,5 miljoner kronor. Rörelseresultatet har samtidigt vuxit med tio procent och summerats till 620 000 kronor.