Cure Media krossade 60 miljoner: ”Det knackas såklart på dörren”

Sam Foroozesh, vd och medgrundare av Cure Media

Influencer marketingbyrån Cure Media började bygga ett influencernätverk redan 2014. Idag har företaget även en egenutvecklad datadriven plattform, med information om tusentals influencers, som hjälper varumärken att matchas med de mest passande profilerna. Bolaget samarbetar med både macro- och micro-influencers, men några större namn som man jobbar med är bland andra Hanna Friberg, Maja Nilsson Lindelöf, Michaela Forni, Johanna Ljungqvist och Helen Torsgården.

Som det har skrivits om i media under det senaste året har e-handeln plockat allt större marknadsandelar. Men e-handelsbolagen har varit försiktiga med att satsa på marknadsföring när tiderna varit osäkra. Något som påverkat Cure Media, eftersom byrån framför allt jobbar med bolag som driver någon form av försäljning på nätet. Bland kunderna finns till exempel Ellos, Readly och Apotek Hjärtat.

Annons:
Annons:

Under förra året ökade bolagets omsättning med 26 procent och landade på 63 miljoner kronor. Samtidigt steg vinsten med över 38 procent och uppgick till 9 miljoner kronor. Siffror som bolaget är nöjda med, men som man hoppades skulle vara högre. Prognosen var att omsätta runt 70 miljoner kronor under 2020, ett mål man satte upp ovetandes om att pandemin skulle ta över. Det rapporterar Breakit.

Givet förutsättningarna blev det ett bra år. Vi hade naturligtvis högre mål när vi gick in i året och växte med över 50 procent i Q1. Men sedan tappade vi fart i Q2, när pandemin slog till och efter sommaren sänkte vi omsättningsmålet till 60 miljoner kronor, säger Sam Foroozesh, vd och medgrundare av Cure Media, till sajten.

Vi tittade på kunddatan på vår plattform och jämförde de första kvartalen 2020. Vi kunde se att Q2, trots att kunderna spenderade mindre pengar, genererade högre ROI, avkastning på investeringar. Då förstod vi att det såg okej ut och att vi kunde känna oss lugna inför hösten.

Bolaget har aldrig tagit in något riskkapital, och har endast växt organiskt. Sam Foroozesh understryker att man aldrig kommer säga aldrig, men om skulle det bli aktuellt så skulle det snarare handla om att ”få in strategisk kompetens för att stärka bolaget på den europeiska marknaden”.

Vi har en bra kassa som vi kan växa med och göra de investeringar vi behöver. Vi är i en het bransch och det går bra för bolaget så det knackas såklart på dörren.

Cure Media har idag 35 anställda och kontor i Stockholm, Berlin och London. Tillsammans jobbar byråns team med ett fokus på ett 10-tal huvudmarknader. Hela bolaget, inklusive kontoren i alla tre länder, ska takta en bra bit över 100 miljoner på årsbasis.

Det är superroligt och vi växer både inom Norden och Europa och vi ser också att det vi gör genererar fin tillväxt för våra kunder, säger Sam Foroozesh.