Daniel Redgert bygger en internationell koncern: ”Vi har skapat något unikt”

Daniel Redgert

Branschprofilen Daniel Redgert är främst känd för att vara ett PR-geni. Men han startade sin karriär som influencer och har bland annat haft en podd med Margaux Dietz.

Sedan 2018 driver han mediebyrån Redgert Comms, och enligt den senaste årsredovisningen närmar sig bolaget nu 50 miljoner kronor i omsättning. Mer exakt har man landat på 47,4 miljoner kronor under 2021 och omsättningen har därmed ökat med 130 procent under året. Enligt bolaget är det fjärde året i rad som man mer än fördubblar sin omsättning.

Annons:
Annons:

Resultatet summerades samtidigt till 5,6 miljoner kronor, en femdubbling jämfört med året innan. Värt att notera är att byråns räkenskapsår slutar sista augusti.

Vi ser en stor ökning inom e-handels och tech-segmentet. Snabbväxande och entreprenörsdrivna bolag, många gånger backade av riskkapital, kommer till oss för att initialt nå ut i traditionell press, ofta i samband med en milstolpe. Det kan exempelvis vara en investeringsrunda. Därefter behöver bolagen växa snabbt och då tillgodoser vi dem med med mer PR, content, digital annonsering, influencer marketing, hemsidor – i Sverige och internationellt. Vårt senaste ben är investor relations, som är ett naturligt steg för våra kunder att ge oss i uppdrag då vi redan är insatta i deras verksamhet. Många gånger hinner bolagen inte rekrytera den nyckelkompetensen som behövs inhouse, och då blir vi stora delar av deras organisation, säger Daniel Redgert i ett pressmeddelande.

I samband med rapporten meddelar bolaget att Daniel nu kliver nu upp och blir vd för det nya koncernbolaget Redgert Group AB, och att dotterbolaget Redgert Comms får en ny vd i form av Chloë Bernhardsson som idag är byråns Sverigechef.

Det känns oerhört spännande att tillsammans med våra fantastiska kollegor bygga vidare på den skandinaviska konsultverksamheten, som i sin tur arbetar nära allt från våra industrijättar för att adaptera till samtiden och utforska nya mediekanaler till att vara med och bygga de unga techbolagen som kommer att utgöra Skandinaviens ryggrad framåt, säger Chloe Bernhardsson

Redgert Comms startades i Stockholm men har sedan en tid tillbaka även kontor i London, där Amanda Wirhed är vd. Man driver därför verksamheten som ett svenskt aktiebolag och ett brittiskt “limited”.

Det har varit naturligt för oss att växla upp den brittiska verksamheten då fler och fler av våra kunder antingen redan är, eller har en ambition om att bli globala spelare, och där spelar Storbritannien en viktig roll, säger Amanda Wirhed och fortsätter:

Från London-kontoret har vi byggt en modell som låter oss hantera även andra marknader såsom USA, Tyskland och Spanien.

Bolagets affär har utvecklats från att endast vara en pr-byrå till att idag även inkludera influencer marketing, innehålls- och eventproduktion, performance marketing, public affairs och investor relations.

Vi har identifierat att vi skapat något unikt här – vi har byggt en infrastruktur i form av kompetens och processer för att starta, driva och expandera bolag. Redgert Group AB kommer framledes att titta på intressanta idéer och bolag, att antingen starta själva eller förvärva. Fokus kommer att vara bolag som trivs i en entreprenöriell miljö där digital marknadsföring och kommunikation är viktig men kanske inte prioriterad, säger Daniel Redgert.