Därför blev Rebecca & Fiona ölmärkets ansikten utåt: ”A match made in heaven”

DJ-duon Rebecca Scheja och Fiona FitzPatrick, mer kända som Rebecca och Fiona, har valts ut till att fronta ölmärket Desperados. Bakom märket står Heineken, som meddelar att intentionen är att ha ett ”exklusivt och långvarigt” samarbete med de populära musikerna.

Första steget i samarbetet var en tävling på Instagram, där följarna fick kommentera vilka låtar de helst lyssnar på i solnedgången. Vinnarna kommer att belönas med en intim spelning med Rebecca och Fiona. Senare i höst väntar en lanseringsfest i Stockholm och en turné med stopp på sex platser runt om i Sverige.

Desperados är ett varumärke som kännetecknas av det oväntade och som oavsett tillställning alltid bidrar med party vibes. Jag kan inte tänka mig några mer passande personer att representera Desperados än just Rebecca och Fiona. De är pionjärer i det de gör och porträtterar vad Desperados som varumärke är och står för, säger Karin Karlsson, Brand Manager på Heinekens dotterbolag GL Brands, till Influens.se.

De är ju musiker snarare än influencers i traditionell bemärkelse, vilken betydelse har det haft i just det här samarbetet?

Vi tänker inte riktigt så. Det viktiga för oss är att hitta personer som kan reflektera och representera Desperados. Vi tycker att Rebecca och Fiona är grymt coola, de gillar bärs och dessutom har vi har samma syn på vad en riktigt grym festupplevelse är. Så det är helt klart a match made in heaven.

Enligt Karin Karlsson har Rebecca och Fiona fått stora möjligheter att styra upp bland annat den kommande festen.

Vi har en väldigt nära dialog och hittar gemensamt en väg för projektet som passar både Desperados och Rebecca och Fiona. Dock måste jag ju erkänna att RoF har ju helt klart bättre idéer än oss så det är ju inte annat än att jag är väldigt tacksam över att ha med dem på resan. Allt blir roligare och bättre om man har kul på vägen, och det är precis vad vi har haft.

Finns det någon risk med att som varumärke lämna över för mycket av organiserandet till samarbetspartnern?

Så länge du som varumärke sätter tydliga ramverk och mål så ser jag inga risker med att låta partnern styra, det blir snarare mer naturligt och äkta än om jag som varumärkesägare skulle diktera precis allt, avslutar Karin Karlsson.