De ska krossa 600 miljoner i år: ”Har inga planer på att bryta trenden”

Cool Company, företaget som hjälper frilansare, konsulter och kreatörer att fakturera utan företag, grundades 2009. Idag är företaget etablerat i Sverige, Danmark, Norge och Storbritannien, och har riskkapitalbolaget Verdane som huvudägare.

Under 2020 tappade företaget en procent i omsättning, trots ett tufft pandemiår där många frilansare inte fick uppdrag, och landade på 450 miljoner kronor. Cool Companys resultat har under flera år legat på minus, och i fjol sjönk det ytterligare från tidigare minus 11,5 miljoner kronor till minus 17 miljoner under 2020.

Och nu när första halvåret av 2021 har passerat konstaterar bolaget att man har haft en ”stark period”. Totalt för Q1 och Q2 landade omsättningen på 250 miljoner kronor, så nu siktar bolaget på att krossa 600 miljoner kronor för helåret – vilket skulle innebära en tillväxt om 33 procent.

Enligt företaget kommer ökningen främst från frilansare inom bygg, affärer och IT. Men sett till antalet frilansare är det just kreatörer inom design och marknadsföring följt av influencers inom mode, hälsa och skönhet som växer starkast.

Vi går från redan starka resultat till ännu starkare, och vi har inga planer på att bryta den trenden. Under pandemin har vi fokuserat på att lägga in en högre växel på flera marknadsområden, istället för att bromsa in. Det visade sig vara ett vinnande koncept, säger Jonny Simonsson, CFO på Cool Company, i ett pressmeddelande.