Forbrugerombudsmanden, danska motsvarigheten till svenska Konsumentombudsmannen, har polisanmält ett företag för att ha anordnat en tävling i sociala medier som gick ut på att deltagande ska tagga vänner och bekanta. Det rapporterar Ehandel.
Enligt myndigheten bryter taggandet mot konsumenternas personliga integritet och beteendet strider därmed mot ett spamförbud i Danmarks marknadsföringslag.
En tagg utlöser en avisering som hänvisar den taggade användaren till företagets tävling. Om den taggade personen inte har gett sitt samtycke till att få meddelandet bryter det mot marknadsföringslagens förbud mot skräppost, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.
Den anmälda tävligen arrangerades av ett lokalt café som bad sina följare att tagga andra för att delta i en utlottning. Företaget ska ha blivit informerade om att beteendet strider mot spamförbudet, men valt att fortsätta med sitt upplägg. Det har lett till att händelsen anmäldes, och det är första gången marknadsföring via notifikationer har lett till en polisanmälning i Danmark.
Enligt marknadsföringslagen har alla rätt att själva bestämma vem de vill få reklam från, och därför kan ett företag inte till exempel skicka meddelanden på sociala medier utan att först få mottagarens samtycke till det. Företag får inte heller få andra att göra det på företagets vägnar. Det faktum att sociala medier ger enkel åtkomst till det gör det inte lagligt för företag, säger Christina Toftegaard Nielsen, som är konsumentombudsman i Danmark.