”Det är din förbannade skyldighet”.
Snart är det nya året här. Många passar på att sätta nya mål och strategier, att andas ut och vända blad. Men vad bör vi inte ta med oss in i 2023?
Linda Hörnfeldt, även känd som La Linda, är entreprenör och sociala medie- och varumärkesexpert. Hon har listat tio saker som är bra att lämna bakom sig – när det kommer till Instagram. En lista hon själv kallar för ”ute-listan”.
Efter att ha varit aktiv i influencerbranschen i närmare 15 år så ser man saker komma och gå. Jag tänkte att istället för att göra en klassisk trendspaning så vänder vi på det, säger Linda Hörnfeldt till Influens.se.
Vilken punkt är den viktigaste enligt dig, och varför?
Anonymitet och att vägra video. För att bygga ett starkt personligt varumärke i sociala medier 2023 måste du ställa dig framför kameran. Det är din absolut bästa konkurrensfördel – du själv. Och den är gratis! Att inte använda den för att du inte ”trivs framför kameran” är ett dåligt beslut rent strategiskt.
Och vilken tror du kommer att vara svårast att dissa 2023?
Återigen – video. När i stort sett alla sociala medie-plattformar satsar på short form-video så kommer man att hamna efter om man inte hoppar på det tåget.
En punkt som är återkommande de senaste åren är nummer sju; att inte annonsmärka sina samarbeten och inlägg som utgör reklam, menar Linda. Något som Influens.se också rapporterar regelbundet om.
Ska du jobba som influencer så måste du ha koll på de lagar och regler som gäller för dig. Anledningen att det återkommer är nog dels för att nya personer kommer in i branschen, men också för att vissa bara inte prioriterar att följa lagen. Och det drar ju ner ryktet för hela influencerbranschen, säger Linda Hörnfeldt.
Här är Lindas ute-lista för 2023:
1. Hashtags
Att lägga upp 30 hashtags bara för att du KAN känns väldigt 2019. Instagram är smartare än så och den senaste tiden har appen satsat hårt på social SEO, alltså sökmotoroptimering. Detta betyder att algoritmen söker av både texten du skriver men också vad som finns i dina bilder, för att bäst kunna visa ditt innehåll för de som kan vara intresserade av det. Hashtags KAN vara effektiva inom vissa nischer och funkar de för dig – absolut, kör på! Personligen kommer jag inte att lägga supermycket energi på att få spridning via hashtags.
2. Perfekta flöden
Den enda gången dina följare ser ditt flöde är när man börjar följa dig. Alltså är det helt meningslöst att lägga din energi på att få till det perfekta flödet när det inte är det folk ser. Det får absolut gärna vara enhetligt och inte se galet ut. Men det handlar mer om att ha en grafisk profil, än att alla bilder ska redigeras i exakt samma färgskala.
3. Långa captions
Ingen orkar läsa din superlånga caption. Speciellt om du inte heller jobbar med nya stycken. Lägg den istället i en karusell.
4. Ingen caption
Sluta lägg upp en ananasemoji som bildtext. Bara sluta.
5. Anonymitet
Det är SÅ ocoolt att vara mystisk i sociala medier 2023. Och, ärligt talat, 2023 finns det ingen vettig anledning (förutom typ skyddad identitet) för dig att inte synas på ditt konto. (Nej, dålig självkänsla är inte en vettig anledning, om än förståelig sådan). Plus – det kommer att bli vansinnigt svårt för dig att bygga en relation till din publik om de inte vet hur du ser ut och vem du är.
6. Lifestylekonton
Du måste ge dina följare värde för att de ska vilja hänga med dig. Och att bara se tillrättalagda inredningsbilder eller stilleben kommer inte ge dem värde. Varför ska man följa dig och inte de 1000 exakt likadana konton som finns där ute?
7. Inte annonsmärka
Ska du jobba som influencer och med sociala medier, så är det din förbannade skyldighet att veta vilka lagar och regler som gäller. Att bryta mot lagen är sjukt ute.
8. Bara bilder
Internet går mer och mer mot video. Om du inte lärt dig prata med kameran än så är det läge nu. Gärna igår. Att prata med din publik på video är det absolut enklaste sättet att bygga en relation med dina följare. Varför göra det svårt när det kan vara enkelt?
9. Liggandes videos/bilder
Typ 99 procent av användarna konsumerar Instagram via mobilen och att inte ha användarupplevelsen i fokus när du skapar innehåll är u-t-e. Jag rekommenderar att skapa innehåll i 1080×1350 så ofta du kan – fyll upp skärmen när du ändå har dina följares uppmärksamhet!
10. Nobody likes a tease
Att säga A och sedan be någon gå till din blogg för att läsa B kommer bara skapa irritation. Inte fler bloggläsare. Dina följare är på Instagram för att de vill vara på Instagram. Att tvinga dem att förflytta sig kommer inte att vara poppis.