E-handelsraketen: Därför jobbar vi med nano-profiler – ”finns egentligen ingen gräns”

Eveline Olsson, Influencer Marketing manager på Proteinbolaget

Inom influencer marketing brukar man prata om miniinfluencers och makroinfluencers, och gränsen för vad som räknas som det ena eller det andra brukar gå vid 50 000 följare.

Genom att samarbeta med en influencer med en stor följarskara har man förstås potential att nå ut till fler, men samtidigt brukar mindre konton anses ha en tydligare nisch och kanske därmed också koppling till målgruppen.

På senare tid har dock en tredje variant börjat synas allt mer. Det handlar om så kallade nano-influencers, som ligger en bra bit ifrån 50 000.

Det verkar vara många som vänder sig till oss med mindre Instagramkonton. Jag har fått många förfrågningar, säger en person som Influens.se har varit i kontakt med.

Hon har drygt 450 följare på Instagram och har blivit kontaktad av en rad olika företag, som säljer allt från underkläder och badkläder till smycken eller inredning.

Alla har ungefär samma erbjudande. Man får handla till 30-40 procents rabatt och då får man en rabattkod och måste lägga upp ett inlägg med bilder på grejerna. Sedan får man cirka 15 procent av försäljningsintäkterna som kommer från rabattkoden.

I många fall är det alltså tal om ett utbyte. Influencern får rabatt på varorna samt en andel av de eventuella intäkter som koden genererar mot att varumärket får sin vara marknadsförd. Men uppläggen kan – som i alla samarbeten – förstås se olika ut.

Ett företag som gärna marknadsför sig via samarbeten med mindre konton är den snabbväxande e-handlaren Proteinbolaget.

Hur små influencers kan ni tänka er att jobba med?

Det finns egentligen inte någon gräns, men vi har bestämt att när vi söker efter profiler som matchar våra värderingar så börjar vi leta från 1500 i följarantal. Men ser vi bra profiler med färre följare med väldigt bra content kan även de aktiveras, säger Eveline Olsson, Influencer Marketing Manager på Proteinbolaget.

Hon ser flera fördelar med att samarbeta med mindre profiler.

Personer som har färre följare har oftast känslan av de har ett litet community med sina följare. Det betyder att profilens följare har en väldigt stor tillit till profilen själv då det känns som man känner personen och det är ens vän. Därför brukar produktrekommendationer och storyhauls få ett väldigt fint resultat.

När Proteinbolaget har kontaktat influencern i fråga brukar de föra en dialog med den valda profilen och på så sätt landa i ett samarbete som båda parter känner sig nöjda med.

När vi nått en överenskommelse skickas en gratis order ut till profilen. Vi ger profilen mycket frihet när det kommer till contentskapandet då den själv vet vad som fungerar bäst i den egna kanalen. Sedan har vi såklart riktlinjer med do’s and dont’s som de ska följa. Efter avslutat samarbete går vi igenom resultat och för en dialog med profilen om fortsatt samarbete, detta då kontinuitet i samarbeten är viktigt för oss, avslutar Eveline Olsson.