Efter butiksöppningen – Lisa Olssons Nootka vänder till förlust

Lisa Olsson

”Kundkretsen har utvecklats”.

Skåningen Lisa Olsson är modeinfluencer och entreprenör. Hennes karriär startade med en blogg under tidiga 2010-talet, och blev snabbt en stor skandinavisk modekreatör. År 2018 startade hon sitt smyckesvarumärke Nootka Jewelry som tillverkar sina produkter för hand i Stockholm.

Nu har Nootkas siffror för 2022 kommit in till Bolagsverket och Influens.se har tagit del av dokumenten.

Omsättningen har haft en blygsam ökning med 1,5 procent till cirka 2,5 miljoner kronor. Samtidigt har vinsten vänt till förlust. Rörelseresultatet gick från tidigare 390 000 kronor till -763 000 kronor.

Något som man förklarar med att Nootka har öppnat en fysisk butik i Stockholm.

Företagets kundkrets har utvecklats, och öppnat en lokalbutik, står det i rapporten.