Efter jätteförlusterna – då ska Acast bli lönsamma: ”På rätt väg”

Ross Adams

Slår 330 miljoner i kvartalet. 

Acast summerar årets första månader och meddelar att intäkterna har ökat med hela 11 procent. Närmare bestämt uppgick omsättningen till 331,3 miljoner kronor.

Under årets första kvartal har vi fortsatt utveckla vår plattform för att skapa bästa möjliga förutsättningar för att koppla ihop annonsörer, poddkreatörer och lyssnare. Resultatet har inte låtit vänta på sig. Vi arbetar kontinuerligt med att balansera en hög intern effektivitet och kostnadskontroll samtidigt som vi investerar i vidareutveckling av produkter och tjänster, skriver Ross Adams, vd för Acast, i ett pressmeddelande

EBITDA-resultatet för kvartalet landade samtidigt på -60,7 miljoner, en förbättring jämfört med -67,8 miljoner under samma period året innan. Ett resultat som vd:n är mycket nöjd med:

Vårt arbete med att nå målet om ett positivt EBITDA-resultat 2024 pågår, och resultatutvecklingen i inledningen av året indikerar att vi är på rätt väg.

Antalet lyssningar uppgick till 1 283 miljoner, vilket innebär en ökning om 2 procent jämfört med samma period 2022.

Intäkten per lyssning (ARPL) ökade från 0,24 till 0,26 kronor, en konsekvens av vår strategi att öka försäljningen på existerande innehåll.

Under kvartalet nådde Acast dessutom två milstolpar när antalet podcasts uppgick till 100 000 och antalet unika lyssnare per månad översteg 100 miljoner.

Med 100 000 podcasts knutna till vår plattform har vi uppnått en bra nivå för såväl räckvidd som skalbarhet, något som ger oss möjlighet att fokusera på att öka försäljningen i befintligt annonsutrymme.