Finfluencers får egen plattform: ”Vill på goda grunder ta betalt för kunskap”

Carl Meiton, Christer Wikman och Martin Jägerstad

”Influencing inom finans har vuxit enormt”.

Nätverka med likasinnade och dela kunskap. Det är syftet med den nya app-satsningen Finfollow, som lanseras idag. Bakom plattformen står Carl Meiton, Christer Wikman och Martin Jägerstad, som tidigare haft ledande befattningar på fintechbolagen Bambora och Trustly. Det skriver Breakit.

Allt började med en Whatsapp-grupp med kompisar där vi snackade om köp- och säljtips för aktier. Jag ville ofta ta rygg på en kompis som ägnade mycket tid åt att analysera nya case. Men jag tyckte det var ineffektivt – det fungerade inte att ha en aktiegrupp i den formen. Infon var alltid otillräckligt eller så kom den för sent, säger vd:n Carl Meiton till sajten.

Carl håller med om att det finns en del andra plattformar för aktie-intresserade, men att de som finns ofta är beroende av vilken bank man är ansluten till.

Vi i Whatsapp-gruppen använde olika banker, säger han och tillägger att den information som influencers delar i ämnet i sina kanaler slukar tid och är osäker.

Influencing inom finans har vuxit enormt på sociala plattformar som Instagram och Twitter, men de här plattformarna är inte byggda för att dela aktieportföljer. Ofta används vanliga skärmdumpar, vilket är osmidigt för den som delar samtidigt som följaren inte kan vara helt säker på att information faktiskt är korrekt.

När hålet på marknaden var identifierat bestämde sig trion för att kavla upp ärmarna och lansera en plattform som löser alla problem.

Och nu är den stora dagen kommen. Den version som idag släpps är en beta-variant. Men i appen har både Avanza och Nordnet integrerats, vilket låter användarna dela sina portföljer i realtid.

Trions mål är att bli ”en central del av social trading”, en marknad som just nu ska växa fort. Mer exakt vill man att appen ska bli ”Sveriges nya mötesplats för den som vill dela eller ta del av aktieportföljer”. Användarna kan vara allt från intresserade privatpersoner till finansprofiler och influencers – som i den kategorin kallas för ”finfluencers”.

Idén har redan innan lansering attraherat investerare. I en första kapitalrunda tog bolaget in 8,25 miljoner kronor. De som investerade då var bland andra Christoffer Rutgersson, vd för Qliro, Hanna Arthur, legal director på Brite, Linus Englund, medgrundare Sambla, Johan Roslund, finansprofil och tidigare förvaltare på GP Bullhound, Björn Ivroth, tidigare koncernchef på Evry samt twitterprofilen Phukettrader.

Till en början är plattformen gratis, men tanken är att de som i framtiden vill dela sin portfölj ska kunna ta betalt från de som vill följa. Av den summan kommer även Finfollow plocka en andel.

Vissa lägger ner huvuddelen av sin vakna tid på att analysera marknaden och vill på goda grunder kunna ta betalt för sin kunskap, säger Carl Meiton.