Företag vill se fler manliga influencers – ”dags för en förändring”

Andreas Missirlis Eliasson, vd på Beatly

Influencer marketing-företaget Beatly har via sin plattform kommit fram till att endast 26 procent av de svenska profilerna på Instagram är män. När företaget sedan listade Sveriges största konton visade det sig att motsvarande siffra landade på 10 procent.

Samtidigt som de manliga profilerna är färre har flertalet av dem majoriteten kvinnliga följare. På samma sätt finns det kvinnliga influencers som har ett högt antal manliga följare, men dessa profiler faller under specifika kategorier som verkar attrahera män mer, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Beatly konstaterar att män i större utsträckning följer konton som innehåller gaming, sport/äventyr och fitness och att kvinnor är överrepresenterade i kategorierna som inredning, mode och lifestyle. Något som i sin tur leder till att företag vars produkter riktar sig till män, inom de kategorier där kvinnor är majoritet, har svårt att lyckas med sin marknadsföring.

Rapporten talar sitt tydliga språk, kvinnliga influencers är dominerande på Instagram medan männen i mindre grad varken följer lika många influencers eller är lika många. Det behöver förvisso inte betyda att det är en omöjlighet att hitta manliga influencers på Instagram men man kommer behöva leta lite längre, säger Andreas Missirlis Eliasson, vd på Beatly, och fortsätter:

Totalt har plattformen Instagram cirka 1,4 miljarder användare och enligt en rapport från Mention.com så visar statistiken att andelen konton som har minst 1000 följare upp till 100 000 utgör 45 procent av hela Instagram. Det betyder att det bör finnas cirka 160 miljoner manliga influencer konton som har minst 1000 och upp till 100 000 följare. Plattformen har länge dominerats av kategorier som engagerar kvinnor mest och så länge den trenden fortsätter att hålla i sig så tror jag att en förändring inte kommer att ske på närtid.

Annons:
Annons:

Enligt Beatly är efterfrågan på män inom influencer marketing hög, men tillgången till profiler låg.

Företagen vill se fler manliga influencers, inom ett bredare utbud av kategorier, för att effektivare kunna nå ut till sina kunder inom alla segment, skriver Beatly.

Det är dags för en förändring för 2022. Det finns en otroligt stor marknad som behöver fyllas och detta snabbt – ett bredare utbud av manliga influencers som attraherar en manlig målgrupp!