Gigger förvärvar influencerbyrån Cube för 75 miljoner: ”Precis det vi behöver”

Gigger Group, frilansplattformen som är noterad på Spotlight Stock Market, vill förvärva influencernätverket Cube. Bolaget lägger fram 75 miljoner kronor, varav 15 miljoner ska betalas kontant och 60 miljoner via nya aktier i Gigger.

We Are Cube grundades 2014 och bland varumärkeskunderna finns bland annat H&M, The Body Shop, Gina Tricot, Foreo, SJ, Toyota, och Netflix.

Med Cube skapar vi en stark marknadsposition och kan, i tillägg till våra SaaS-intäkter, även leverera Nordens bästa kampanjer och övriga tjänster till marknaden, säger Claes Persson, vd på Gigger Group, i ett pressmeddelande.

Giggers mål är att ”bli starkast inom influencer marketing i Norden”, och det ska man uppnå genom att förvärva, äga och förädla SaaS-bolag. I våras förvärvade Gigger influencer marketing-byrån Collabs för 57 miljoner – en affär som vi pratade med Claes om, och han avslöjade bland annat hur det kommer sig att man lade vantarna på Collabs.

Nu är målet att Collabs och Cube affärer ska komplettera varandra.

Vi är verkligen glada att det mycket kompetenta teamet på Cube väljer att tro på vår vision och nu vill bli en del av Gigger Group. Jag ser personligen fram emot att jobba med ännu fler av influencer-marknadens främsta medarbetare, säger Claes Persson.

Och Olof Lindblom, grundare och vd på Cube, är minst lika nöjd med förvärvet och planen framåt:

Det glädjer oss att bli en del av Gigger Group som har en inspirerande och spännande resa framför sig. Vi ser fram emot att hitta synergier med övriga bolag i gruppen och kunna bidra till den övergripande visionen med vår kunskap och erfarenhet. Tillsammans med Collabs, som har precis den plattform vi behöver för att kunna växa i ännu snabbare takt, tar vi nu en marknadsledande roll på både byrå och tech-sidan, vilket innebär att vi kommer kunna skala vårt marknadserbjudande globalt.

Intentionsavtalet offentliggjordes under måndagsmorgonen och innebär att Gigger Group förvärvar 100 procent av Cubes aktier. Enligt pressmeddelandet ska affären slutföras innan november månad tagit slut.

Vi bygger nu ett ekosystem ovanpå vår tekniska plattform – helt i enlighet med vår plan! avslutar Claes Persson.