Hypegrupper under lupp – influencern avslöjar: ”Används av stora profiler”

Facebook tredubblar strykan.

Facebook-gruppen The Hype House har cirka 27 000 medlemmar, Like 4 Like Facebook Page har hela 260 000 och gruppen Youtube Sub4Sub Like4Like Comment4Comment har 177 000 medlemmar. Det är bara tre grupper utav en oändligt lång lista på Facebook. När vi skrollar förbi ser man att antalet medlemmar varierar kraftigt men en sak har medlemmarna gemensamt – de vill alla öka antalet följare, gilla-markeringar eller kommentarer på sociala medier. 

De ovan nämnda grupperna kallas för hypegrupper och går ut på att medlemmarna utbyter följare, likes och kommentarer för att öka siffrorna och statistiken i sina egna kanaler. Den här sortens engagemangsgrupper finns inte bara på Facebook. Kastar vi in sökordet ”köpa följare” i Google så ser vi snabbt att det idag finns en hel del företag, byråer och andra grupper som erbjuder “kvalitetsföljare” eller ”Instagramföljare och likes med expressleverans”. 

Ett beteende som strider mot reglerna på sociala medier. 

Vi tillåter inte att individer säljer, köper eller utbyter engagemang såsom likes eller följare, eller att man kräver engagemang som en förutsättning att få tillgång till ett visst innehåll. Detta bryter mot våra regler gällande spam, så som det är beskrivet i våra gemensakapsregler – applicerbart både på Facebook och på Instagram, säger Lukasz Lindell, kommunikationschef för företagsfrågor på Facebook i Sverige, till Resumé.

För att ta sig an problemet har Facebook gjort ”signifikanta” investeringar och bland annat tredubblat antalet anställda som endast jobbar med säkerhet och trygghet på plattformarna. Lukasz Lindell avslöjar att det idag arbetar runt 35 000 människor på den avdelningen. 

Vi har utöver det byggt teknologi baserat på AI för att proaktivt hitta och ta bort den här typen av innehåll. Samtidigt som vi ser att det alltid finns mer att göra, ser vi också framgångar i våra initiativ. Mellan oktober och december 2020, tog vi på Facebook bort en miljard inlägg som bröt mot våra regler kring spam, samt rensade bort 1,3 miljarder falska konton.

Vi kommer att fortsätta med vårt arbete. Men nolltolerans betyder inte noll förekomst, även om vi är målmedvetna i att motverka missbruk på våra plattformar.

Det verkar dock som att vissa influencers inte ser något problem med ”engagemang- eller stödgrupper” på sociala medier. Speciellt om grupperna är små. Då känns det mindre fel och svårare för företag som Facebook att upptäcka, enligt personer som Resumé varit i kontakt med.

En av dem är en influencer, som har runt 60 000 följare och ofta gör samarbeten med kända modeföretag och andra varumärken, och som berättar att den här sortens upplägg är vanligt förekommande i branschen.

Kommentarerna skriver jag själv. Det finns support-grupper med cirka 15 till 20 konton per grupp där man stödjer varandra, 100 procent äkta konton. Man gillar och kommenterar varandras bilder, därav upplevs det som spam för kommentarerna blir ganska lika varandra, säger influencern och förklarar:

Det görs via DM, direct messages eller privata meddelanden på svenska, på Instagram. Det är väldigt vanligt och används av stora profiler runt om i hela världen. Så det är varken fejk eller botar. Det är precis samma sak som att du kommenterar din kompis eller systers bild.