Influencers leder rekordmånga unga till aktiemarknaden – nu ska de regleras

”Det har aldrig varit fler ungdomar på aktiemarknaden än nu”, skriver den norska nyhetssajten E24. Aktiemarknaden har stigit med nästan 80 procent sedan förra året och nya rekordantal har köpt sina första aktier på Oslobörsen.

Men tillväxten oroar staten, efter som de unga småspararna följer ”tips och råd” om aktiemarknaden från influencers på ett ”naivt och okritiskt sätt”. Något som den norska politikern Peter Frølich nu vill reglera.

Influencers som beskriver sig själva som ekonomer på sociala medier och som lägger ut tips och knep relaterade till personliga investeringar är dem som främst står bakom den nya trenden. Medier har belyst fenomenet regelbundet sedan 2020, då trenden kom till. Men nu är oron större än tidigare, menar Peter Frølich.

Jag har uttryckt min oro tidigare och men den har förstärkts nu, säger han till E24.

Influencers måste omfattas av regler precis som finansiella rådgivare. Nu måste vi se över regleringen av influencers påverkan, som är ett helt nytt fenomen. Vi måste stänga alla luckor och gråzoner i reglerverket.

Nu ska man se över aktuella regler, lagar och information som Finanstilsynet och Forbrukertilsynet har kring ämnet, för att ta sig an en reglering.

Det här är en växande trend, men den är så ny att vi måste granska Finanstilsynets praxis och se vad vi behöver göra, säger Peter Frølich.

Han tillägger att han är medveten om att influencers inte har betalat skatt på rätt sätt eller enligt aktuella lagar, och kommer därför att titta närmare på den biten också.

Vi vet från regleringen av influencers marknadsföring på sociala medier att det har varit mycket rörigt kring att betala skatt. De som tjänar pengar på att leda konsumenter till den här typen av finansiella produkter bör också beskatta sina.

Finanstilsynet skriver i ett mejl till E24 att ”det finns ett stort behov av ett rättsligt ramverk och ett investerarskydd” samt att man försöker varna konsumenter mot att investera i virtuell valuta.

Vi är oroliga över att fler verkar basera sina investeringsbeslut på kampanjer som visas på sociala medier, som ofta innehåller starkt vilseledande eller falsk information, säger Ann Viljugrein, tillförordnad tillsynsdirektör på Finanstilsynet.

Hon tillägger att influencers omfattas av marknadsföringslagen, men att kommersiell rådgivning om finansiella investeringar ”endast kan utföras av värdepappersföretag i enlighet med specificerade regler i Securities Trading Act”.