Influencers of Swedens varning efter haveriet: Lägg inte hela affären på Instagram

Influencer Marketing-profilen Linda Hörnfeldt varnar för att vara för beroende av andras kanaler (foto: Lalinda.se).

Det finns en risk med att som influencer vara alltför beroende av enskilda och externa kanaler för att bedriva sin affär. Det menar Linda Hörnfeldt, som grundat intresseorganisationen Influencers of Sweden samt driver bloggen La Linda, där hon hjälper företagare och influencers att bygga sina varumärken.

Under gårdagen intervjuades hon i P1-programmet Nordegren & Epstein, som tog upp situationen från tidigare i veckan då Facebook, Instagram, Whatsapp och Messenger låg nere i flera timmar.

Det är klart att det blir ju lite av en initial panik. Man vet ju aldrig hur länge det kommer att ligga nere eller om saker kommer att försvinna. Det är väl det man är mest rädd för. Nu gick det ju rätt bra med tanke på att ingenting försvann och förhoppningsvis är det inte alltför mycket pengar som har förlorats, säger Linda Hörnfeldt som svar på en fråga om hur organisationens medlemmar har reagerat på händelsen.

Linda Hörnfelds rekommendation är att man som influencer istället ser till att skaffa sig en bredd av kanaler att arbeta med.

Jag tror att man måste se över hela sin affärsmodell och inte vara helt beroende av den typen av samarbeten och den typen av annonser som är beroende av en viss räckvidd och att saker ska synas på en viss plats vid en viss tid.

Den här gången ska haveriet hos Facebook och de övriga kanalerna ha handlat om ett tekniskt fel, men på senare tid har vi också sett stora företag råka ut för omfattande attacker av hackare. Något som också skulle kunna hända sociala medier, resonerar Linda Hörnfeldt.

Hon tycker att det ligger i influencers intresse att istället tjäna pengar på att göra affärer direkt med sina följare.

Att lägga hela sin business i Instagrams händer är inte hållbart i längden för Instagram ser ju hur mycket pengar som florerar på plattformen som de inte får ta del av och det är klart att de också vill ha en del av den kakan.

De influencers som kompletterar sina kanaler på sociala medier med till exempel en blogg och egna mejllistor riskerar inte att behöva börja från noll om deras konton blir hackade och i värsta fall försvinner.

Hade man haft andra kanaler hade man ju kunnat använda dem, dels för att bygga upp igen men också för att kunna sälja via de kanalerna.