Infly ökar – resultatet helvänder: “Släppt tanken på att bli en storbyrå”

Johannes Gustavsson, vd för Infly (Foto: Pao Duell)

Så går det för influenceragenturen.

Årsredovisningen för Infly har trillat in och siffrorna överraskar. Den lilla agenturen, med Johannes Gustavsson som grundare och vd, visar trots lågkonjunkturen på stigande siffror. Omsättningen har visserligen sjunkit något, men är i stort sett på samma nivåer som året innan, med cirka 1,9 miljoner kronor för år 2023, jämfört med drygt 2 miljoner 2022. 

Det har blivit tydligt att influencer marketing-branschen är konjunkturkänslig, så jag känner mig väldigt nöjd över att vi hamnar på ungefär samma omsättning som året innan, säger Johannes Gustavsson till Influens.

Något som förändrats mer är rörelseresultatet, som har helvänt. Från minus 8000 kronor till positiva siffror på över 63 000 kronor. Resultatet visar även det på stigande siffror. Även resultatet efter finansiella poster har vänt rejält, från minus 19 000 kronor till ett positivt resultat på omkring 53 000 kronor.

Det känns kul att sälla sig till de som går med plus, även om det är ett litet resultat vi tittar på. Vi ska fortsätta på det spåret genom att hålla organisationen tajt men flexibel.

Agenturverksamheten i fokus

Idag har agenturen fyra exklusiva influencers, som de har ensamrätt på att representera. Det är också just den agenturverksamheten som bolaget valt att fokusera på. En verksamhet som enligt Johannes Gustavsson har en helt provisionsbaserad affärsmodell.

Vi har lite släppt tanken på att bli en storbyrå och istället fokuserat på vår agenturverksamhet, som främst handlar om att sälja in betalda samarbeten i profilernas kanaler, hantera immateriella rättigheter, agera kommunikationsstöd och initiera kontakter med till exempel bokförlag och produktionsbolag.