Jennie Walldén – mästerkocken som blev influencer: ”Folk ser igenom om man inte är genuin”

Jennie Walldén

Det var egentligen en slump att kreatören och matinspiratören Jennie Walldén hamnade där hon är i dag. År 2013 stod hon som segrare i TV4-programmet “Sveriges Mästerkock” där en miljonpublik varje vecka hade följt hennes bedrifter inom en rad olika matlagningsområden.

Därefter har det blivit fler tv-framträdanden, en rad kokböcker och restaurangverksamhet, men framför allt en rejäl tillströmning av följare i sociala medier, där Jennie Walldén i dag lägger det mesta av sin tid.

Jag vet inte om det är jag som är gammalmodig. Det är klart att jag gillar att inspirera men jag kallar inte mig själv influencer. Jag halkade egentligen in på det här av en händelse, säger hon till Influens.se.

Jag gillade att laga mat och att tävla, så jag tänkte att det kunde vara kul att anmäla mig.

Vid tiden för vinsten fanns inte influencers och influencer marketing på det sätt som vi är vana vid i dag.

Det har vuxit något enormt. Så då, när jag vann, var det inte så jag tänkte. Då handlade det om att åka land och rike runt och besöka restauranger och företagsevent. Sedan dess har det varit en lavinartad utveckling, från att ingen var influencer till att det har blivit ett yrke och ett karriärval. Det tycker jag är jättehäftigt.

När Jennie Walldén drog igång sin satsning på sociala medier var hon till vardags marknadschef för ett livsmedelsbolag. Där föredrog hon egentligen det kreativa arbetet framför det administrativa. Ett instagramkonto passade alltså som handen i handsken.

Det var väldigt roligt att skapa innehåll och se reaktionerna. Från min sida var det helt ostrategiskt i början och säkert också ganska naivt. Det var otroligt lustdrivet. Jag tyckte helt enkelt att det var väldigt roligt och det var säkert därför det gick ganska snabbt för mig att få många följare.

Jag tror mycket på att innehåll behöver vara genuint och äkta för att man ska få nya följare och för att man ska lyckas behålla de man har. Som följare vill man inte bara titta och bläddra, som i en tidning. Utan när det handlar om sociala medier så vill man interagera.

Till skillnad från en del andra inom sin nisch har Jennie Walldén i dagsläget inte någon blogg, utan innehållet hon producerar är framtaget direkt för Instagram och Facebook. På Instagram har hon för närvarande 163 000 följare och på Facebook är antalet som följer henne uppe i 25 000.

I kanalerna varvar hon recept med bilder på mat och dryck samt glimtar från hennes privatliv. Själv tror hon att det var en fördel att vara ganska tidig inom nischen mat – det fanns som sagt inte så många som gjorde detta 2013 – och att hon redan från start har strävat efter att hålla en personlig och genuin ton. Dessutom profilerade hon sig tidigt inom specifikt asiatisk mat. Hennes första bok hette “Smaker i mitt hjärta – Korea möter väst” och bjöd på en mix av influenser från Jennies födelseland Korea i kombination med västerländsk mat.

Jag tror att det är jättesvårt att bli stor på sociala medier om man inte har en tydlig profil. Det gäller ju för alla varumärken egentligen, att man måste vara tydlig. Det handlar om att skapa en förväntan och sedan uppfylla den, säger hon.

Men det har inte varit en spikrak utveckling. Så sent som för ett år sedan firade Jennie Walldén 50 000 följare på Instagram, så den absolut största tillväxten har alltså skett sedan dess. En anledning kan förstås vara ett växande intresse för matlagning, en annan är att coronakrisen slog till. När restaurangbranschen drabbades hårt över mer eller mindre en natt, valde Jennie Walldén att se över alla delar av sin verksamhet – inklusive hur hon jobbade med sina sociala kanaler. Att arbeta mer med stories visade sig till exempel snabbt leda till ett utökat antal följare.

Det handlade om att låta folk interagera mer, att börja med livesändningar, helt enkelt att fråga folk vad de ville ha. Jag började jobba mer strukturerat med mina kanaler till skillnad från tidigare då jag mer lade upp inlägg enligt en ganska random modell. Och det var jättekul att se att det hade effekt.

Det har hänt väldigt mycket och jag har lärt mig jättemycket. Det är spännande och väldigt roligt. Jag tror inte att man ska titta så mycket på vad andra gör, jag slutade själv att göra det då. Sedan dess har jag kört på mitt eget race och mina egna villkor. Ibland räcker det att gå till sig själv och fråga vad jag själv hade velat ha. Självklart blir man glad om någon gillar ens kommentarer och på andra sätt interagerar med sina följare.

Samma inställning gäller när det kommer till betalda samarbeten.

Jag samarbetar med varumärken och produkter som jag gillar. Mest handlar det förstås om mat och dryck eftersom det är det mina följare är intresserade av, men allt beror på upplägget och förslaget. Jag ser mina följare som en “extended group of friends”. Det jag pratar om där är sådant som jag själv pratar med mina vänner om.

Jag har sagt nej till stora samarbeten för att jag inte har velat stå bakom deras produkt. Det är viktigt att vara ärlig mot sig själv och sina vänner. Folk är smarta, de ser igenom om man inte är genuin.

Målet framåt är att skapa ännu mer innehåll, att fortsätta växa och att fortsätta ge nya och befintliga följare det de efterfrågar. Jennie Waldén berättar om en man i 70-årsåldern som nyligen hörde av sig och berättade att hennes Instagramkanal hade fått honom att börja laga mat.

Det finns så mycket glädje i detta och man får mycket tillbaka i form av glada människor och kommentarer, avslutar hon.