Enligt en färsk rapport från Izea, en organisation som forskar på influencer marketing, tjänade manliga influencers 30 procent mer under 2021, än kvinnliga profiler. En siffra som under 2020 låg på 24 procent. Detta trots att kvinnor utgör 83 procent av alla influencers på sociala medier.
Jämförelsen gjordes genom att Izea jämförde hur mycket profilerna fick betalt per inlägg på en rad olika plattformar. Ett genomsnittligt sponsrat inlägg hos en kvinnlig influencer gick på 2 289 dollar, runt 22 000 kronor, i fjol. Samtidigt som manliga influencers i snitt fick 2 978 dollar, cirka 29 000 kronor, per sponsrat inlägg.
Under 2021, för första gången i historien, identifierades dock den första sociala kanalen som kvinnor fick mer betalt för än män. Nämligen Instagrams funktion Stories – den 24-timmar tillgängliga inläggskanalen.
Kvinnor får mer betalt än män för reklaminlägg på Instagram Stories, något som vi tror beror på högre engagemang från kvinnliga influencers, skriver Izea i rapporten.
Enligt undersökningen fick kvinnliga influencers i snitt 962 dollar, runt 9 400 kronor, för ett sponsrat inlägg på Instagram Stories. Medan män fick 609 dollar, alltså 6 000 kronor. Under 2020 fick män i snitt sju procent mer än kvinnor för betalda inlägg i Instagram Stories.