Margaux Dietz varumärke krossade 2,5 miljoner under första 5 månaderna

Margaux Dietz

Det är svårt att sätta endast en titel på Margaux Dietz. Hon är en aktiv influencer som driver stora kanaler på både Instagram och Youtube, bloggare, författare av fyra böcker, programledare på tv och entreprenör som driver modevarumärket Juan Carlos och hudvårdslinjen X by Margaux.

Det senare företaget, X by Margaux, har nu summerat sitt första bokslut. Bolaget startades under 2019, men produkterna var inte klara förrän i somras. Försäljningen pågick därför från augusti 2020 och årsrapporten sträcker sig till årsskiftet. Under den perioden slog bolaget en omsättning på 2,5 miljoner kronor, och gjorde ett positivt resultat på 1 miljon kronor. Det rapporterar Breakit.

Tanken var från början att X by Margaux-produkterna främst skulle säljas via en egen e-handelssajt, men på grund av olika problem i logistikkedjan fick Margaux sätta nätbutiksplanerna på paus. Försäljningen har därför skett via en rad olika återförsäljare som bland annat Apotea, H&M, Nordicfeel, Bangerhead, Meds och Kronans Apotek.

Pär Svärdson, grundare av Apotea, gick in även in som investerare och är idag en del av bolagets styrelse.