Modeproffset Thérèse Hellström om PR-branschens förändring: ”Som natt och dag”

Modeprofilen, skribenten och influencern Thérèse Hellström (foto: Marilia Bognandi).

Många influencers har kommit in i branschen som just influencers för att sedan bli varumärkesägare, bolagsproffs, programledare och författare, för att nämna några exempel. För modeprofilen Thérèse Hellström har det närmast varit tvärtom. Hon arbetade med PR innan hon så småningom blev krönikör, bloggare och influencer med ett framgångsrikt Instagramkonto.

I dag finns det få modeintresserade personer i Sverige som inte är bekanta med Thérèse Hellström. Hon är Fashion Director för märket Custommade, modeskribent för Elle och Forni, bloggar på Elle.se och driver Instagram-kontot @tesshell, med nära 90 000 följare. Dessutom syns hon ibland på på i Nyhetsmorgon på TV4, där hon ger tittarna insikter kopplat till olika modesammanhang.

Spännande, tyckte vi på Influens.se, och tog kontakt med Thérèse för att få veta mer om hennes olika uppdrag. Just nu har hon precis avslutat en rapportering kring Stockholms modevecka för Biblioteksstan och är i full färd med att förbereda Custommades exportförsäljningsplan inför Paris Fashion Week samt att planera en plåtning för två Instagram-kampanjer som ska lanseras senare i höst.

Eftersom jag jobbar med flera olika sidor av branschen så är det alltid något spännande projekt på G, säger Thérèse Hellström, och fortsätter:

Vid sidan av det jobbar jag med två helt nya projekt som jag hoppas kunna dela mer kring snart. Kort och gott så har jag tusen bollar i luften, men eftersom jag jobbar med allt parallellt så går dagarna på ett eller annat sätt alltid ihop, haha.

Du förknippas framför allt med modebranschen, varifrån har du fått ditt intresse för mode?

Intresset har alltid funnits där. Som 8-åring gjorde jag modecollage istället för att leka med annat och som 13-åring fick jag mitt första jobb i en klädbutik efter att ha haft en veckas praoplats med skolan. Ju mer jag har lärt mig om mode – desto större har mitt intresse blivit och att nischa sig tidigt kan ibland vara en fördel.

Thérèse Hellström fyllde 28 år i somras, och hann därmed arbeta i ett par år med PR innan sociala medier fick sitt riktiga genomslag.

Jämför jag PR då och nu så är det som natt och dag. Jag älskade det traditionsenliga PR-arbetet, men när jag insåg att sociala medier skulle bli något stort så var det bara att hoppa på tåget, så fungerar ju branschen. Självklart ser min roll väldigt annorlunda ut i dag jämfört med då, men allt handlar alltid om att vara anpassningsbar.

Vilka skulle du säga är din huvudsakliga målgrupp och hur gör du för att lyckas nå ut till den?

I mina sociala kanaler så är den huvudsakliga målgruppen kvinnor i åldern 25-35 som antingen är mitt i sin karriär och söker den typen av “pepp” eller kvinnor som helt enkelt bara vill ha lite daglig inspiration. Jag försöker alltid dela saker som kan passa olika typer av följare då jag vill att mina kanaler ska vara en plats för så många som möjligt att trivas i, även om det är svårt att göra alla glada.

Jämför man med för sex år sedan så har det blivit betydligt svårare att nå ut via sociala medier, tycker Thérèse Hellström. Hennes tips är att vara sig själv och att följa sin egen magkänsla.

Jag försöker bara att ”stay true to my style”, allt annat är ju redan gjort.

Utöver mode, som är den röda tråden i allt hon gör, delar Thérèse Hellström inlägg om närliggande ämnen som inredning, karriär, skönhet och resor. Hon beskriver sitt Instagramkonto som en journal, där hon samlar allt hon älskar – dels mode men även annat.

Jag är öppen för alla typer av samarbeten, så länge de passar min stil och det jag genuint tycker om. Sådant jag hade kunnat köpa själv – sådant väljer jag att göra samarbete med. Att bli för spretig på sociala medier kan tyvärr snabbt innebära mättnad… och sedan slutet på det hela.

Vad tror du är det viktigaste om man ska lyckas som influencer i dag?

Att vara genuint intresserad av de som följer dig, ha två fötter på jorden och att faktiskt ha något intressant att dela med sig av. Tiden med influencers som fikar och tycker att det är “jobbigt” att svara på frågor om var deras kläder kommer ifrån är över. Jag säger inte att det jag själv skapar ger mycket mening, men jag försöker i alla fall skapa material som kan bidra till något. En längre text, ett trevligt svar eller ett tack kan göra mycket!