”Har arbetat mindre”.
I januari 2022 slog influencerprofilen Molly Rustas upp de digitala portarna till sitt egna e-handelsföretag, Molly Ellen. Ett smyckesvarumärke, som riktar sig till kunder över hela världen.
Samtidigt som hon driver sin smyckessatsning är hon fortsatt influencer. Hennes främsta kanal är Instagram, men hon har även Youtube och en blogg som hon inte uppdaterat på länge.
Nu har siffrorna för både Molly Ellen och Molly Rustas influencer-bolag trillat in hos Bolagsverket. Båda aktiebolagen har ett brutet räkenskapsår som slutar sista juni 2022.
För Molly Rustas influencer-verksamhet har det senaste året inte varit det starkaste. Siffrorna har sjunkit till 2015/16-års nivåer.
Intäkterna har minskat med 56 procent och landar på 1,2 miljoner kronor. Samtidigt som rörelseresultatet sjunker med 88 procent till runt 260 000 kronor.
I rapporten skriver Molly:
Spridningen av coronaviruset har inte påverkat utvecklingen av företagets verksamhet, ställning och resultat. Nettoomsättningen avviker med 56 procent. Detta beror på att jag arbetat mindre under året.
I nästa bokslut, för det nämnda e-handelsbolaget, kan vi inte jämföra siffrorna med något annat år eftersom det är företagets första.
Omsättningen landar på 371 800 kronor, och rörelseresultatet uppgår till drygt 17 000 kronor.