Norska konsumentverket vill se “dubbelmärkning” av reklam på Instagram

Emilie Nereng

Ska tydliggöra alla förmåner. 

Ska varenda bild på mig märkas med reklam, för att jag fick ett sponsrat frisörbesök för fem veckor sedan?, skriver den norska influencern Emilie Nereng i en debattartikel.

Hennes fråga gäller de nya riktlinjer som den norska motsvarigheten till Konsumentverket, Forbrukertilsynet, önskar få igenom. Riktlinjerna handlar om dubbelmärkning av reklam på Instagram, där det tydligt ska framgå vad i inlägget som är sponsrat, eller på annat sätt kan vara en förmån för influencern. Vad som räknas som en fördel är däremot tolkningsbart och detta, menar Emilie Nereng, gör det svårt att veta hur riktlinjerna ska följas. 

Klart är att alla sponsrade element i bilden eller videon, ska reklammärkas, oavsett om inlägget nämner dem eller om reklamen rör sig om något annat. Om en influencer i ett inlägg gör reklam för ett skomärke, men på bilden även råkar ha ett hårspänne på sig som mottagits i ett tidigare samarbete, eller genom pressutskick, ska även detta nämnas som reklam. Det handlar alltså om en potentiell dubbelmärkning, eller trippel, beroende på hur många element i inlägget som kan räknas som en förmån.

”Kommer vara kontraproduktiv”

Emilie Nereng säger att det är bra att vara tydlig med vad som är reklam i sociala medier, men att dubbelmärkningen kommer att vara kontraproduktiv. Hon ställer sig också kritisk till om riktlinjerna verkligen kommer att gälla för alla, och hur de i sådana fall ska appliceras.

Ett inlägg om Julie Bergans nya låt, Aksel Hennies nya film, det nyaste hotellet i Petter Stordalens kedja eller de nya skidorna till våra skidstjärnor bidrar alla till att ge huvudpersonen en ökad inkomstbas, skriver Emilie Nereng.

Norska konsumentverket: “Begreppet kan vara missvisande”

På det norska Konsumentverkets sidor står det tydligt vilka riktlinjer som gäller vid reklammärkning av betalda samarbeten på Instagram. Inspektionen påpekar bland annat att Instagrams egen standardmärkning, ”paid partnership”, inte är tillräckligt tydlig.

Det beror på själva begreppet ”samarbete”, men också på att placeringen, både på vanliga inlägg och framför allt i stories, lätt kan missas. Norska Konsumentverket rekommenderar därför att inläggen märks med ”reklam” eller ”annons” som ett tillägg, skriver det norska Konsumentverket.

Konsumentverket säger till norska TV2 att begreppet ”dubbelmärkning” kan vara missvisande. Nina Elie Dietzel, biträdande direktör på det norska konsumentverket, menar att det räcker att tydligt märka inlägg med ”reklam” eller ”annons” en gång. Men om du annonserar för flera företag i ett inlägg, och detta har ett marknadsföringsvärde, så måste detta vara tydligt för konsumenterna.

Det är inte bara ett lagkrav att tydliggöra att ett inlägg är reklam, det är också ett lagkrav att informera vem man annonserar för, säger Dietzel till norska TV2.