I Frankrike är det lag på att reklambilder som är retuscherade ska märkas med en varningstext som talar om för mottagaren att det som visas i bilden är en effekt av manipulation i bildbehandlingsprogram. En lag som sattes in i slutet av 2017 med syfte att motverka hetsen kring orealistiska kroppsideal, som ökar fall av ätstörningar och psykiska sjukdomar i samhället.
Nu har en ny lag röstats fram i Norge, med samma syfte som i Frankrike, men med fullt fokus på företagsreklam och influencers kommersiella bilder på sociala medier.
Den nya lagen kräver att allt kommersiellt innehåll på sociala medier som har blivit retuscherat ska markeras på ett tydligt sätt. Norge kommer att ta fram en ny speciell markering som ska användas på allt retuscherat eller visuellt manipulerat innehåll.
Det som räknas som ”retuscherat eller manipulerat” är allt från förstorade eller förminskade delar av kroppen eller borttagning av finnar, till ett enkelt filter på bilden.
Den svenska branschprofilen Lisa Jonsson, känd som Misslisibell, tycker att Norge gör helt rätt och hoppas att Sverige kommer att ta efter.
Jag tycker att det är jättebra. Jag har själv blivit väldigt påverkad av sociala medier genom åren. Men det ska bli intressant att se hur man ska reglera detta, för med dagens redigeringsappar är det nästan omöjligt att se att någon har tryckt in sin höft eller midja. För många redigerar sitt innehåll och det blir väldigt problematiskt, säger hon till Sveriges Radio.
Hon tror att lagen kommer att ge sociala medieklimatet mer transparens och ge unga, som växer upp i det nya digitaliserade samhället, mer distans till det som visas.
Det kommer nog bli mindre hets. Jag tror att unga kommer kunna ”lunga ner sig” lite mer, för de ser ju upp till alla influencers och vill se ut som dem. Men inser man att även influencers inte ser ut så, så kan man nog börja älska sig själv, säger Lisa Jonsson.