Ny plattform för kreatörer – 20 000 profiler ombord: ”På rätt plats vid rätt tidpunkt”

Adrian Mazurczyk och Rahim Blak

”Vill ge kreatörer möjlighet att tjäna mer pengar på sina verk, och inte behöva livnära sig på kommersiella samarbeten”.

En ny social-medieplattform vid namn Sapiency har intagit den svenska marknaden. Företaget grundades i Kraków i Polen, och plattformen lanserades maj 2021.

Jag har alltid fascinerats av ny teknologi som blockchain och artificiell intelligens, säger vd:n och grundaren Rahim Blak till Influens.se.

Rahim Blak tog examen vid Konsthögskolan i Kraków och sedan en MBA på universitetet i Łódź. Idag undervisar han på universitetsnivå i varumärkesbyggande och i marknadsföring på sociala medier. Han är även föreläsare och entreprenör. Förutom att ha startat Sapiency, är han också medgrundare av företaget Edrone, ett CRM-system för e-handel. Han har också grundat sociala medie-byrån Click Community. Totalt driver han sju olika bolag.

År 2018 skapade Rahim Blak ett eget token, som gjorde det möjligt för andra att investera i hans personliga varumärke. I samma veva blev det alltså möjligt för andra personer att tjäna pengar på de affärer som Rahim Blak och hans varumärke tog fram.

Det här blev startskottet på idén till en plattform som ger andra möjligheten att skapa en egen valuta, en personlig token. Så föddes Sapiency – en plats där kreatörer kan publicera sitt innehåll och få ersättning för det, säger Rahim Blak.

På drygt ett halvår har över 20 000 profiler klivit ombord på plattformen, en siffra som fortsätter att ökar varje dag.

Plattformen växer snabbt och vi är jätteglada att intresset bland kreatörer är så stort, många ser personlig tokenisering som en möjlighet att utveckla sitt personliga varumärke, säger Adrian Mazurczyk, analytiker och marknadsansvarig på Sapiency.

Rent tekniskt så skapar användaren en profil i Sapiencys app, och väl inne i appen liknar plattformen Instagram. Skillnaden är bara att användare behöver köpa på sig några tokens för att sedan kunna ”betala” med sina tokens till en kreatör för att låsa upp ett visst innehåll.

Influencers kan till exempel lägga upp ett inlägg från en resa, och för att följarna ska kunna ta del av innehållet måste de låsa upp inlägget genom att betala med det antalet tokens som profilen vill ha.

Kreatörer kan publicera innehåll i form av foton, videor, poddar och artiklar, säger Adrian Mazurczyk och tillägger:

Vi ger ut 21 miljoner unika tokens gratis till alla skapare, så att de kan använda dem till olika aktiviteter. Varje användare som köper en del av skaparens tokens blir en följare och en delägare i kreatörens varumärke. Man tror på kreatörens utveckling och ser dess potential. Och desto mer skaparens personliga varumärke växer, desto högre blir även värdet av kreatörens tokens.

Varför behövs det ytterligare en plattform för kreatörer?

Vi vill ge kreatörer möjlighet att tjäna mer pengar på sina verk, och inte behöva livnära sig på kommersiella samarbeten. Vi har inget emot samarbeten generellt, så länge de är ordentligt reklammärkta. Men idag ser vi att de flesta influencers driver kanaler som liknar reklampelare. Nästan varje inlägg är ett samarbete eller innehåller någon sorts produktmarknadsföring – vilket inte är konstigt när det är mångas levebröd. Vi vill ge kreatörerna möjlighet att livnära sig på sin konst och sitt kreativa innehåll, säger Adrian Mazurczyk.

Sapiency är ett unikt projekt. Vi vill ge kreatörerna något som inte har funnits tidigare i de sociala mediernas värld. Och snart kommer SPCY-valutan även vara tillgänglig på andra börser, vilket också kommer vara ett kvitto på det vi jobbar med.

Det Adrian Mazurczyk menar är att kreatörer ska kunna tjäna pengar på sitt kreativa skapande – på sin konst eller verk som de skapar av passion eller intresse – och inte för att det krävs av en samarbetspartner. Mycket av det innehåll som publiceras idag skapas utan någon ”genuin kreativ gnista”, menar företaget. De som en gång skapade en profil på sociala medier för att sprida sin kreativitet har idag komprimerats till content-fabriker som främst skapar reklaminnehåll, menar man.

Just nu jobbar många kreatörer på att flytta sin publik och sina följare till Sapiencys plattform. Det vi ser är att varken Instagram eller TikTok kan garantera kreatörer en konstant räckvidd när de publicerar innehåll regelbundet, alltså antalet människor de når med sina inlägg. Det är oförutsägbart.

TikTok är till exempel en fenomenal och populär plattform, men kreatörer märker allt oftare att räckvidden minskar trots att de publicerar bra innehåll och har allt fler följare. Ibland kan vissa profiler bli ”tystade” av plattformarnas algoritmer, när de publicerar något kontroversiellt. Något som kan frustrera en del skapare.

På Sapiency kommer inga algoritmer att påverka ditt flöde, menar Rahim. Skaparnas inlägg visas kronologiskt, från de kreatörer man följer, i användarens ”hem”-flöde. Men likt Instagram finns även ett ”upptäck”-flöde där en algoritm kommer kunna rekommendera inlägg eller kreatörer som kan matcha användaren.

Om man kan investera i ett företag och köpa dess aktier, varför har ingen erbjudit möjligheten att investera i ett personligt varumärke? säger Rahim Blak och tillägger:

För oss har människan störst värde.

Plattformen har inte funnits så länge ännu. Hur kommer det sig att ni satsar på den svenska marknaden så snabbt? 

Sverige är ett land fullt av talanger. Bland stora internationella musiker, artister, skådespelare och idrottare finns många svenska namn. Det är också en positiv nation som är öppen för innovation. Vi är övertygade om att vi är på rätt plats vid rätt tidpunkt för att få fäste och attrahera användare i form av kreatörer, konstnärer, influencers och andra skapare, säger Rahim Blak och fortsätter:

Diskussionen om tokenisering, NFT och kryptovaluta verkar också vara aktuell just nu, och det inte bara bland människor från branschen. Vi tillhandahåller ”ett verktyg” som låter skaparna använda ny teknik för att utveckla sin potential.

Vad har ni i pipelinen för 2022?

Det här året kommer att bli ett viktigt år för vårt projekt. En av de viktigaste händelserna kommer att vara lanseringen av SWAP-funktionen, som gör att du kan handla tokens i applikationen. Snart, med största sannolikhet i februari, kommer det att vara möjligt att byta ut tokens från en skapare, mot tokens från en annan, men också mot andra som till exempel USDC – som sedan kan tas ut på börsen. Kort sagt har vi massa grejer på gång, och vi kommer att lansera flera andra moduler och funktioner, kopplade till allt från NFT till live-sändningar, nya språk och flera betalningsalternativ.

Plattformen har lanserats i internationellt, och nu satsar man på lokal etablering i bland annat Sverige.

För närvarande arbetar våra partners i Sverige med att säkerställa att allt följer gällande lagstiftning och snart har vi även en svensk användarsupport. Men bortsett från detta är plattformen helt klar. Vi samlar inte in pengar för dess utveckling eller så, vi lämnar över den till användarna nu, säger Adrian Mazurczyk och avslutar med:

Det är värt att tillägga att plattformen både riktar sig till profiler och kreatörer som redan är populära och för dem som precis har, eller vill, börja sin influencerkarriär. Det är också plattform för sociala grupper och politiska partier eller nätbutiker och konstgallerier.