Nya byrån och agenturen dubblar omsättningen – passerar 10 miljoner

Moa Engström och Sanna Franklin

”Ser fram emot att fortsätta skapa magi”.

År 2020 klev Cult Communications in i branschen. En nystartad PR- och influencerbyrå av Sanna Franklin och Moa Engström, som båda lämnade Gina Tricot för att ta sig an sin entreprenörsdröm. På modebolaget axlade Sanna rollen som PR- och kommunikationschef, och Moa var projektledare inom PR och event i Norden.

Visionen för Cult Communications är ”att bli ett modernt, digitalt och mer flexibelt alternativ till de mer traditionella byråerna i branschen”.

Vi är en snabbväxande och nytänkande personlig byrå som specialiserar oss på att skapa största möjliga synlighet för varumärken inom mode skönhet och livsstil. Våra kunder är alla ifrån etablerade storbolag och börsnoterade jättar till startups, skriver man i ett pressmeddelande.

Nu meddelar man att 2022 blev ett succéår för Cult Communications, och att bolagets intäkter nära fördubblades.

Exakt vad omsättningen landar på avslöjar man dock inte. En rapport för 2022 har inte heller hunnit komma in till Bolagsverket, men sett till årsredovisningen för 2021 bör siffrorna uppgå till runt 11 miljoner kronor för fjolåret.

Den positiva utvecklingen följde även med in i 2023, och visar på en omsättingsökning om 222 procent jämfört föregående år, skriver företaget.

2023 har redan kickstartat med ett flertal nya spännande uppdrag, varumärken och profiler. Nya kunder såsom Lernberger Stafsing, Melanders Group, IsaDora och Fenty Beauty kan adderas på kundlistan för i år samtidigt som vi växlar upp desto mer genom att välkomna nya profiler.

Idag är byrån även en agentur för profiler och influencers. I sitt stall har man bland annat artisten Eric Saade och Hannah Jacqueline Andersson känd som ”Fashionablefit” på sociala medier. Och nu får man också in modellen och skådespelerskan Ida Lundgren, livsstilsprofilen Madeleine Bitici, modeprofilen Felicia Wedin samt modegurun Fredrik Robertsson.

Vi ser vår snabba tillväxt som ett kvitto på att vårt flexibla, digitala sätt att arbeta verkligen gått hem hos kunderna. Vi är stolta över att kunna säga att vi som en nystartad byrå växer mitt i dagens inflation och lågkonjunktur på en konkurrensutsatt marknad, och vi expanderar dessutom i både kundportfölj och antal anställda. Vi ser så mycket fram emot att fortsätta skapa magi tillsammans med våra varumärken, kunder och profiler under 2023, säger Sanna Franklin och Moa Engström i ett gemensamt uttalande.

Kunder som Cult Communications jobbar med idag är bland annat: Gina Tricot, Vestiaire Collective, Bikbok, NA-KD, Adanola, Cubus, Sisterly Tribe, Farfetch Johansen, Pilgrim, Goldbergh, Isabel Marant, LH Cosmetics, Skinceuticals, Hunkemöller, YSL Beauty, Versace Fragrances, Rat & Boa, Lioness, COS, Arket, Sensai, Dr. Levy, Hickap, ILIA Beauty, Evolve Organic Beauty, Anine Bing, London Grace, H&M Beauty, Balance Me Skincare, ISDIN, Burberry Fragrances, Plantea, Narciso Rodriguez, GRANIT, Boho Club Marbella, Graninge Shoes, KÄLLA, Hugo Boss och Armani Beauty.