”Pappa pappa dotter” om framgångarna: ”Man kan nå hur långt som helst”

Johan och John med dottern Miriam. Foto: Olivia Nordlander/Studio Parkway

Svarar på upp emot tusen meddelanden om dagen.

När John Valencia och Johan Larsson blev föräldrar insåg de att det fanns en rad mammor som berättade om föräldralivet på sociala medier, men inte så många pappor som gjorde samma sak. De hade båda drivit bloggar och arbetat med sociala medier och marknadsföring i flera års tid, och nu insåg de att det fanns en lucka i marknaden.

2019 föddes idén till Instagramkontot Pappa pappa dotter, där följarna får ta del av Johns och Johans liv tillsammans med den nu fyraåriga dottern Miriam.

Det var Johan som valde namnet, men vi tyckte båda att det samlade de känslor vi hade och de värden vi ville förmedla på ett bra sätt, säger John Valencia till Influens.se.

Ett drygt år efter starten är kontot uppe i nästan 45 000 följare. Enligt John, som berättar att han och Johan sedan tidigare hade ett brett kontaktnät inom influencersfären, tog kontot fart nästan direkt. I tillägg till Instagramkontot har den blogg som John hade sedan tidigare bakats ihop med varumärket och flyttat in hos Bonnier. Under den första månaden hos mediejätten hade bloggen 160 000 unika sidvisningar.

Och följarna är av allt att döma genuint intresserade av det innehåll som publiceras.

Vi har enormt lojala följare och ett väldigt stort engagemang. Vi får många fler likes och kommentarer än många konton som har fler följare än vad vi har.

Vad var er drivkraft bakom att starta Pappa pappa dotter?

Det var två saker. Dels ville vi prata om att bli föräldrar genom att bli ett familjehem för vi märkte att många knappt vet vad det är. Och dels ville vi lyfta att vi är två pappor som har barn tillsammans.

De som följer Johns och Johans uppdateringar får ta del av stort och litet från deras vardag. Det senaste året har det av förklarliga skäl blivit färre resor och andra äventyr, men när restriktionerna släpper kan det mycket väl bli mer av den varan. Ambitionen är helt enkelt att ge en bild av hur deras familjeliv, med allt vad ett sådant innebär.

Vad har ni fått för respons sedan ni drog igång?

97 procent av dem som följer oss är kvinnor och många av dem är mammor. Vi får otroligt mycket hejarop och frågor från personer som är genuint intresserade, och vi får ofta höra att det vi gör är fantastiskt och att vi verkligen behövs. Det är mycket hjärtan.

Faktum är att vi får mellan 800 och 1000 meddelanden varje dag och vi svarar alltid på alla. När vi går och lägger oss ska inkorgen vara tom.

Hur lång tid tar det att svara på så många meddelanden?

Vi lägger nog cirka två timmar per dag på det.

Mycket har hänt sedan influenceryrket slog igenom. Om det tidigare handlade om att bygga det egna varumärket där fokus ofta låg på perfekta bilder – inte sällan med diverse filter – handlar det numera om att visa upp något man står för, menar John Valencia.

Ju tightare och smalare du är inom din nisch desto bättre samarbeten kan du få. Man behöver inte ha så många följare heller utan man kan nå hur långt som helst med kanske 20 000-30 000, så länge du är över 10 000 och har swipe up-funktionen.

John berättar att han och Johan har satt sina egna konton på paus, helt enkelt eftersom det inte “fanns något unikt” med dem. Nu fokuserar de helt och hållet på Pappa pappa dotter.

Vi försörjer oss båda två på detta och det går faktiskt otroligt bra. Som familj var det helt rätt för oss och vi har landat väldigt väl.

Tyckte du att det är överraskande att det finns ett så stort intresse?

Både ja och nej. Jag visste att det finns ett intresse för vad andra familjer har för sig, speciellt om den familjen skiljer sig från den familj man själv har. Det har vi ju sett flera exempel på, som till exempel TV-programmet Familjen Annorlunda. Många familjer är intresserade av hur andra familjer lever sina liv. Så att det fanns en nyfikenhet på familjelivet förstod jag, men det var kanske lite överraskande att det skulle finnas ett så stort intresse för just vår familj.

Det stora intresset har gjort Pappa pappa dotter aktuella i annonssammanhang. Det kan till exempel handla om samarbeten med företag, rabattkoder och eller olika typer av inspirationsinlägg, till exempel för att berätta om nya tjänster.

När det gäller samarbeten är vi lojala med våra följare och försöker att bara välja sådant som vi tror att de kan ha nytta av. Det kan till exempel handla om barnpassning eller städning.

Vi tänker utifrån att vi är en familj och vad vi är intresserade av. Chansen är stor att de som följer oss är intresserade av samma saker, även om det så klart kan variera.

För Johan och John, som länge varit verksamma inom marknadsföring och sociala medier, är det uppenbart att transparens blir allt viktigare. Varumärken vill till exempel veta var följarna finns och hur relevant en viss influencer egentligen är kopplat till en specifik målgrupp.

Om många av ens följare exempelvis finns i andra länder måste man kunna motivera varför det ser ut på det sättet, något som skiljer sig kraftigt mot för ett antal år sedan. Då ansågs statistikens baksida enligt John Valencia inte så viktig, utan en influencers uppskattade förmåga att sprida ett varumärke byggde helt och hållet på hur många följare personen i fråga hade.

I dag kan man nästan inte vara influencer om man inte har statistik att visa upp. Som HBTQ-familj får vi även ett visst intresse från följare i andra länder, som övriga Norden och i något enstaka fall USA. Men 95 procent av våra följare finns i Sverige. Det är det som gör oss så populära och att vi kan sälja som vi gör.

När John Valencia blickar ett år framåt i tiden gissar han att Pappa pappa dotter har ökat ytterligare i följarantal.

Men vi har ingen tydlig prognos på det sättet utan vi har glädje, kärlek och respekt som vår ledstjärna och fortsätter att jobba utifrån det.