Perfect Day krossar 70 miljoner – VD:n avslöjar framgångsreceptet

Karolina Roslund

Under 2020 kavlade Perfect Day Media upp ärmarna och genomförde en rad åtgärder för att ställa bolaget på benen igen – efter ett par turbulenta år som slutade i konkurs. Bolaget satte bland annat upp en ny strategi, som innebar att man skalade bort nästan hälften av alla poddproduktioner. Idag står bolaget bakom poddar som ”Ursäkta” med Johanna Nordström och Edvin Thörnblom och ”Alex & Sigge”.

Och nu, när ännu ett år lider mot sitt slut, summerar Perfect Day Medias vd Karolina Roslund året. Ett år som hon beskriver som ett “makalöst bra år”. Det skriver Breakit.

Annons:
Annons:

Under 2021 ökade omsättningen med 55 procent och landade på 70 miljoner kronor. Det som framför allt ska ha drivit på tillväxten i år är, enligt Karolina Roslund, annonsintäkterna.

Podd är en växande marknad och än så länge finns det väldigt lite pengar generellt sett i den här branschen. Men den växer snabbt och vi har tagit marknadsandelar i år, något vi tänker fortsätta med nästa år, säger hon till sajten.

Karolina Roslund berättar att hemligheten i en framgångsrik affärsmodell ligger i hur organisationen jobbar, och på Perfect Day Media har man två stora fokusområden.

Vi har en lite annan typ av affärsmodell som både skapar en mer kreativ och utvecklande miljö för poddarna och samtidigt ett större ekonomiskt värde för dem. Vi vet och förstår helt enkelt att innehåll och affär går hand i hand. Detta gör att vi kan attrahera, utveckla och behålla de största poddarna.

Halva organisationen är kreativt innehållsfokuserad och den andra halvan sjukt säljdriven. Det här är vårt framgångsrecept och vi är övertygade om att denna kombination kommer fortsätta att skapa störst värde inom podd.

En annan framtida intäktsmöjlighet är betalväggar och prenumerationsintäkter, säger vd:n och förklarar att hon ser stora möjligheter på det området.

Det borde inte finns något hinder för inlåsta poddar om några år. Men det är svårt att veta när. Vi följer utvecklingen jättenoga. Men betalväggar har svårt att bevisa sig i nuläget, avslutar Karolina Roslund.