Perfect Day Media har halverat sin podd-portfölj: ”Fokuserar på premiumpoddar”

Nu är poddbolaget Perfect Day Medias årsredovisning för 2020 klar. Omsättningen ökade bara med en halv miljon i fjol, och landade på 44,4 miljoner kronor. Men siffrorna på resultatraden tog ordentligt med sats och vände från förlust till vinst. Resultatet vände från tidigare minus 42 miljoner kronor, till plus 352 800 kronor under 2020. Det rapporterar Breakit.

Anledningen till ett så kraftigt minusresultat under 2019 var, för att färska upp minnet, att bolaget gick i konkurs. Detta med anledning av storslagna planer om att bredda verksamheten genom att ”öppna en kedja av skönhetssalonger som även skulle sälja livsstilsprodukter och kläder”. En idé som Perfect Day Medias grundare, systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman, hade.

Med tanke på det tidigare katastrofala resultatet och allt vi har gått igenom, så känns det fantastiskt att vi under ett pandemiår har lyckats behålla omsättningen och visar ett positivt resultat. Framför allt eftersom vi också tvingades ta bort produktioner av livepoddar och video under året, säger Hannah Widell till sajten.

Annons:
Annons:

Efter allt som har hänt har bolaget gjort en sorts ”omstart” och satt ett nytt fokus och strategi framåt. Man har bland annat skalat bort nästan hälften av alla poddproduktioner, och har idag totalt 15 olika podcasts – ett urval av vad bolaget kallar ”premiumpoddar med högt produktionsvärde”. Bland dem hittar man Alex & Sigge, Johanna Nordströms och Edvin Thörnbloms podd ”Ursäkta” och Vanessa Lindblads och Rebecca Stellas ”Nu börjar Livet”.

Efter årets första halvår kan man nu konstatera att det är en framgångsrik strategi. Redan nu har Perfect Day Media kommit upp i fjolårets omsättning på 44 miljoner kronor.

Vi har en fantastisk tillväxt och vi har det för att poddarna är så stora som de faktiskt är. Fyra av de tio mest populära poddarna i Sverige kommer från Perfect Day Media. De har inarbetade målgrupper och stark räckvidd, vilket är tryggt för annonsörerna, säger Hannah Widell och avslutar med:

Under hösten kommer vi att fortsätta fokusera på premiumpoddar. Det är nu podd händer, och det är det vi kommer att satsa på.