Petra Tungårdens Adoore krossade 14 miljoner och gjorde 5 miljoner i vinst

Petra Tungården i en Adoore-klänning (Foto: Petratungarden.se)

Stylisten och entreprenören Petra Tungården drog igång sitt modevarumärke Adoore under 2018. Idag är varumärket hyllat av många svenska influencers som Bianca Ingrosso, Ida Warg, Kenza, Nicole Falciani, Chloé Schuterman och Molly Rustas.

De figurnära klänningarna, som blivit Adoores signum, ligger i prisintervallet 1300 kronor till 1500 kronor och tar slut så fort de kommer in i lager. Och när vi nu kikar på bolagets årsredovisning för 2020, se vi att hypen i sociala medier har lönat sig.

Under förra året ökade omsättningen med över 240 procent och landade på 14 miljoner kronor. Detta trots att årsrapporten för i fjol endast består av nio månader, från första januari till sista september. Företaget skriver i rapporten att anledningen till att räkenskapsåret har blivit förkortat är för att följa moderbolaget Petra Tungården AB:s räkenskapsår.

Under perioden tog även rörelseresultat (EBIT) ordentligt med sats och ökade med mer än 630 procent till drygt 5 miljoner kronor.

Företaget har haft ett par framgångsrika år där en växande kundstock i stor utsträckning påverkar försäljningen. Försäljningen sker nu även i större utsträckning till företag och inte enbart privatpersoner, skriver man i årsredovisningen.

Från och med 2020 är Adoore, Endoore AB, ett helägt dotterbolag till Petra Tungården AB. Varumärket bedriver e-handel som levererar till alla världens hörn, samt finns hos återförsäljare i Sverige, Norge och Danmark.