Göteborgaren Felix Kjellberg, mer känd som Pewdiepie, har i skrivande stund över 110 miljoner prenumeranter på Youtube och nära 22 miljoner följare på Instagram.
Allt började med hans Youtubekanal som han startade år 2010 och som växte väldigt fort. Efter ett par år, i augusti 2013, blev hans kanal den mest prenumererade på Youtube någonsin. Felix har byggt sin framgång på så kallade ”let’s play-videor”, ett koncept som går ut på att spela datorspel och samtidigt interagera med tittarna.
År 2016 var han den högst betalda Youtubeprofilen i världen, skriver Forbes. Och i fjol signade han ett exklusivt livestreaming-avtal med Youtube.
Youtube har varit mitt hem i över ett decennium nu och livestreaming känns som en naturlig vidaregång när jag fortsätter leta efter nya sätt att skapa innehåll och interagera med fans världen över. Livestreaming är något jag fokuserar mycket på under 2020 och framåt, så att kunna ingå ett partnerskap med Youtube och gå i bräschen med nya funktioner är speciellt och spännande för framtiden, sa Felix Kjellberg, till Expressen när nyheten kom ut.
För några år sedan lanserade Felix och hans fru Marzia Kjellberg det egna unisex-klädmärket Tsuki, som är inspirerat av parets gemensamma kärlek till Japan. Och under förra året lanserade Felix ett nytt varumärket, Based, som tillverkar gamingkläder.
När vi för några veckor sedan publicerades listan över Sveriges största influencers första halvåret 2021, kammade Felix hem förstaplatsen. Rapporten visade att han bland annat hade ökat antalet snittkommentarer på Instagram, från cirka 1700 kommentarer under samma period 2020 till runt 9000 i år.
Nu har siffrorna för Pewdie Holdings senaste räkenskapsår kommit, och av dem framgår det att omsättningen i hans bolag sjönk med cirka 17 procent och landade på 172 miljoner kronor. Vinsten ökade dock med en miljon, och summerades till 125 miljoner kronor. Det skriver Breakit.
Bolagets intäkter kommer från reklam på Felix Youtubekanal, och hans klädmärken.