ProAd rusar mot 40 miljoner: ”Viktigt att tänka utanför boxen”

Magnus Noord

Influencer marketingbyrån ProAd grundades år 2006, och har under de senaste fyra åren dubblat sin omsättning varje år. Nu siktar det malmöbaserade bolaget på att slå 40 miljoner kronor under 2021, en omsättningsökning med nära 43 procent jämfört med året innan.

Jag tror att en stor anledning till att det gått så bra för oss är att vi arbetar med populära och snabbt växande segment som bland annat gaming/esport och matlagning, men även att vi erbjuder en helhetslösning och arbetar nära våra kunder, säger Magnus Noord, vd på ProAd, i ett pressmeddelande.

I sin portfölj har ProAd flera kända influencerprofiler inom segmenten matlagning, lifestyle och gaming. Några av dem som man jobbar med är bland andra Andrea Norrman, Camilla Hamid, Zeina Mourtada som driver ”Zeinas Kitchen”, Julia Bergman och ”Matinbum”.

Vi har ju arbetat med helt rätt influencers och områden sett till vad som verkligen var hett under pandemin, till exempel gjordes det 82 procent fler investeringar i våra matprofiler än tidigare år, säger Magnus Noord.

ProAd drivs idag av tio personer från Malmö, men framåt planerar man en expandering till andra marknader samt en utveckling av företagets verksamhet.

Samtidigt som det kommer att vara allt viktigare att nischa sig, är det också viktigt att ha ett helhetstänk och tänka utanför boxen. Branschen, såväl som kunderna, kommer att ställa allt högre krav och vi som aktörer måste hänga med om vi ska fortsätta att vara relevanta, avslutar Magnus Noord.