ProAd tappar miljoner: ”Kommer ge långsiktigt högre omsättning”

Magnus Noord, Proad

Går minus på sista raden. 

Influencer marketing-byrån ProAd omsatte år 2021 48 miljoner kronor. Målet för 2022 var då att slå nytt rekord på 75 miljoner kronor. Så blev det inte, även om omsättningen visserligen ökade. Den senaste årsredovisningen visar att man istället uppnådde runt 56 miljoner för 2022.

Rörelseresultatet går från nästan 4 miljoner kronor till minus 5 miljoner kronor. Och på sista raden i resultaträkningen backar företaget från 2,3 till minus 2 miljoner kronor, ett tapp på omkring 4 miljoner.

Enligt årsredovisningen har företaget, precis som många andra, påverkats av pandemin. Samtidigt har ProAd bland annat gjort ett inkråmsförvärv av ett systerbolag och gjort flertalet stora satsningar på en egen e-handelslösning och egna produktioner.

Dessa satsningar har lett till ett kortsiktigt negativt resultat men styrelsen bedömer att detta kommer ge långsiktigt högre omsättning med bättre resultat och en starkare marknadsposition.