Så går det för Emelie Hollstens app och modevarumärke: ”Gått från eufori till panik”

Emelie Hollsten

Influencern och entreprenören Emelie Hollsten driver en Instagramkanal med nära 60 000 följare, och är grundare av e-handelsföretaget Restless Mama och vårdappen Ella.

Emelie började som träningsbloggare och blev känd som fitnessprofil. Hon deltog bland annat i poserings- och utmaningstävlingen Athletic fitness, samt delade träningsrelaterat innehåll i sina snabbt växande sociala medier och blogg. Men när hon blev mamma för några år sedan riktades Emelies fokus även mot andra områden, och dess innehåller hennes kanaler även content i form av tips, råd och information om graviditet, barn och mammarollen och 2018 startade hon sitt första mamma-projekt.

Annons:
Annons:

Emelie lanserade då företaget Restless Mama, som säljer gravid- och amningskläder. Modevarumärket driver en egen nätbutik som riktar sig mot den globala marknaden, men finns även hos fysiska återförsäljare i Sverige och och runtom i världen.

Från 2019 till 2020 ökade intäkterna med över 100 procent och bolaget sprängde miljonen med råge, med ett positivt resultat. Men under det senaste räkenskapsåret, som slutade 31 augusti 2021, sjönk omsättningen med 25 procent och landade på miljongränsen och gjorde ett minusresultat på cirka 200 000 kronor.

Intäktstappet och förlusten hänvisar Emelie till pandemin som ska ha påverkat ”verksamhetens utveckling, ställning och resultat”.

Inköp har inte kunnat genomföras på samma sätt som tidigare, på grund av förändringar inom logistikbranschen. Detta har också medfört att försäljningen gått ner, skriver hon i rapporten men tillägger att en viss återhämtning dock har gjorts under slutet av året.

För att stötta verksamheten har bolaget därför genomfört en nyemission under räkenskapsåret, där befintliga och nya aktieägare tillfört 200 000 kronor.

Annons:
Annons:

Under 2021 gick Emelie ut med att hon är på väg att lansera sitt andra bolag som också riktar sig till samma målgrupp, nämligen gravidappen Ella. Appen kommer att fokusera på mödra- och eftervården, och kommer att innehålla bland annat individanpassade träningsprogram för både fysisk och psykisk hälsa. Användarna kommer att erbjudas stöd från psykologer, dietister och fysioteraputer.

Satsningen planeras att släppas i maj, men nu har bolaget tagit in 10,5 miljoner kronor som ska användas till appens vidareutveckling. Det skriver Breakit.

Vi valde att inte lansera en sedvanlig MVP. Syftet med en MVP är ju att man vill testa sin produkt på marknaden och få customer validation, men vi ansåg att syftet går förlorat om vi släpper exempelvis en artikelplattform istället för vår faktiska produkt. Ella kommer redan vid lansering att vara en fullskalig medicinteknisk produkt kombinerad med en vårdgivarplattform, säger Emelie Hollsten till sajten och tillägger att bolaget kommer att behöva ta in mer kapital inom kort:

Vi för dialog med många VC-bolag och har redan fått flera soft commitments. Vi har tänkt göra en riktig seed-runda efter sommaren när vi har lanserat vår produkt och har ett trackrecord att visa upp. Vi satsar på Sverige inledningsvis men planen på sikt är definitivt att bli stora i resten av världen.

Emelies mål är att nå 1200 betalande användare under appens första år – en lågt satt siffra, enligt henne.

I USA finns det någon liknande tjänst men i Sverige och Europa finns ingen direkt konkurrent till oss som fångar in både graviditet och tiden efter förlossningen. Överlag är det få som fokuserar på det multiprofessionella stödet, vilket är av högsta vikt ur både hälsosynpunkt men också specifikt för denna målgrupp.

En av Ella-projektets styrkor är, enligt Emelie, att grundarteamet har bred vård- och entreprenörsbakgrund. De som ingår i satsningen är bland annat dietisten Stina Algulin, barnmorskan Asabea Britton och fysioterapeuten Frida Johnson.

Nu har företaget säkrat en deal som man firar, men vägen har inte varit helt spikrak sedan projektet drog igång.

Vår resa har varit en berg- och dalbana och vi har gått från eufori till panik flera gånger. Exempelvis hade vi tidigt en färdig deal med ett partnerskap med en av de största mödravårdskedjorna som vår affärsmodellen skulle bygga på. Men efter ett tag visade det sig att avtalet hade blivit påskriven av fel person i bolaget vilket gjorde av hela dealen revs. Efter det kunde jag inte sova på flera veckor men tillslut landade vi på fötterna och signade ett avtal med regionen så det visade sig bli mycket bättre, säger Emelie.