Sanna Jörnvik släppte på bromsen och gasade – ”Nu gör jag det här”

Sanna Jörnvik

”Andra bolag ville satsa när de såg att ett så stort bolag vågade”, säger den stigande influencerprofilen.

Sanna Jörnvik är influencern som utgår från Göteborg och som är stor på både Instagram och Youtube. 2021 var ett händelserikt år där hon förutom att bli mamma gjorde ett starkt år i sitt egna bolag Sanna Jörnvik AB. Intäkterna ökade med 56 procent under helåret 2021 och omsättningen landade på 2,2 miljoner kronor. Även rörelseresultatet växte ordentligt. Det steg med hela 33 procent, och landade på 1,2 miljoner.

Influens.se träffar Sanna på plats i Göteborg för att höra vad som ligger bakom succén.

Dels började jag gasa mer och tänkte ”Nu gör jag det här” och vågade ta för mig mer. Jag vågade göra större projekt och ta på mig större jobb, säger Sanna och fortsätter:

Mycket var nog tack vare att jag vågade släppa på det här med vad alla skulle tycka och tänka. Jag tror det är en stor bidragande faktor till att det gick så bra.

Att göra ett så starkt år och resultat är inget som händer över en natt. Sanna berättar att hon i början av sin karriär försökte ”följa en mall” för att passa in i influencer-världen och för att bli framgångsrik. Men det som gäller är att hitta sin egen röst, förstå sitt värde och vad som gör en trovärdig för sina följare.

När man landar i sig själv så fattar man att ”jag ska göra det JAG tycker om och det JAG själv vill se” . Det lyser igenom när man gör något man själv inte tycker om. Att hitta sitt självförtroende och att säga till annonsörer, som gärna vill ha en i en mall, att ”ja vi gör detta men på mitt sätt”.

Har du varit orolig för att annonsörer ska välja en annan profil, när du ställt krav?

Absolut, speciellt i början när jag sa upp mig och bestämde att jag skulle göra detta på heltid. Då kände man att min prestation är också min lön.

Sanna berättar att hon under 2021 också satsade på längre samarbeten. Avtalen får gärna sträcka sig över ett halvår eller ett år. På så sätt kan hon dra ner på antalet samarbeten men ändå ha en trygghet i att jobben finns där. Följden blir återigen att följarna ser att det som görs är genuint och förtroendet bibehålls. Men det var en kampanj hon var med i som lite banade vägen för att kunna skriva de längre avtalen.

2021 jobbade jag med Maybeline som deras IT-girl för Sverige. Och det var en rolig grej, att man fick det förtroendet. Det kan såklart också vara en orsak till att andra bolag ville satsa, när de såg att ett så stort bolag vågade.

Vi närmar oss slutet på 2022 och just nu händer det mycket som har att göra med ett hemligt projekt som kommer att lanseras under 2023. Mer än så vill Sanna inte säga även om hon skiner upp när hon säger att hon önskar att hon kunde prata om det, men hon förklarar att det är ett projekt med själ och hjärta. 

Hur ser det ut ekonomiskt för 2022?

Det ser väldigt bra ut. Jag skulle säga att ”hard work pays off”, för just under 2022 har jag gjort mer grejer som jag bara drömt om att få göra innan. Jag tror att många tänker att alla jobb hela tiden kommer till en när man är en profil, men sen finns det saker som bara kommer om man vågar ta steget själv. Som att jag startade en matserie på min youtubekanal och det är något som har lett till andra jobb. Nu i höst jobbar jag med Arla, där jag programleder deras matkanal och det var något jag bara kunde drömma om innan.

De ekonomiska målen finns men Sanna väljer att inte prata om dem. Men det har inte varit helt problemfritt. Kriget i Ukraina har fått till följd att en del stora jobb har ställts in.

I december 2020 fick Sanna och hennes sambo Carl Déman, från influencertrion JLC, sitt första barn. Medan många kanske behöver sakta ner lite när de blir föräldrar så fick det lite av en motsatt effekt för Sanna.

Det har påverkat mitt arbete på ett positivt sätt till en del, eftersom jag nått en ny målgrupp. Innan hade jag inga mammor som följde mig men nu är de ganska många. Så jag tror att jag fått en mognare publik och det är kul att de följer en, man har mycket kul att prata om. Jag upplever också att det är lättare att jobba med varumärken som man tidigare tänkte var lite exklusivare och mognare, de är mer intresserade nu och det är kul, avslutar Sanna Jörnvik och tar en klunk kaffe.