Twitters bästa tillväxt sedan 2014 – annonsörerna stormade plattformen

Den sociala medieplattformen Twitter har under en längre tid hållit sig lite under radarn, men nu kliver bolaget ut i strålkastarljuset igen och meddelar att man gjort sitt bästa kvartal på sju år.

Under årets Q2 steg omsättningen med drygt 74 procent, till cirka 1,2 miljarder dollar – cirka 10,4 miljarder kronor. Det rapporterar CNBC.

Företaget har uttryckt att man inte har förväntat sig en så stark tillväxt under perioden, men skriver samtidigt att annonsefterfrågan ökade kraftigt under kvartalet.

Men under kvartalet satsade företaget även på att lansera flera nya funktioner. Bland annat släppte Twitter sin första prenumerationstjänst som till exempel ger användarna tillgång till en ”Ångra Tweet”-knapp och några andra funktioner.

Man lanserade även en chattfunktion på mobila enheter, som finns tillgänglig för alla användare med minst 600 följare på Twitter. Och en tredje funktion som släpptes under perioden är den som Twitter har döpt till ”Tip Jar”, som låter användare skicka pengar till andra användare av Twitter.

Plattformen rapporterar att antalet dagliga aktiva användare ökade med 11 procent under Q2 2021, till 206 miljoner profiler.

Nu siktar man på att omsätta mellan 1,2 och 1,3 miljarder dollar under det tredje kvartalet, och tror samtidigt att rörelseresultatet kommer att landa på mellan -50 miljoner dollar och plus-minus-noll. För hela 2021 förväntar man sig att antalet anställda på Twitter samt de totala kostnaderna kommer att öka med minst 30 procent, och att ”intäkterna kommer att växa snabbare än kostnaderna”.