Podspace drar in nya miljoner – ”vill absolut vara ett alternativ till Acast”

Tom Persson och Marcus Gellermark (Foto : Erling Perssons stiftelse / LinkedIn)

”Vi ser att poddmarknaden rör på sig och vi vill växa och ta större del av kakan”.

Podspace är en plattform där poddskapare kan lägga upp sin podd och få den distribuerad i olika kanaler, som en typ av hotell. I dagsläget har de hand om cirka 1200 poddar i sitt “hotell”, däribland podcasts som Filip & Fredrik, Ursäkta samt Alex och Sigge. Och i dagsläget är det bara en plats för lagring, ingen annonsförsäljning eller något annat omhändertagande av poddarna sker. Men enligt en artikel i Breakit kan det bli ändring på det när de tagit in mer kapital.

Det går väl inte att säga att vi har drivit Podspace som ett hobbyprojekt, men vi har gjort det på deltid. Vi ser att poddmarknaden rör på sig och vi vill växa och ta större del av kakan genom att bygga nya lösningar och bättre produkter än vad som existerar idag, både för lyssnare och poddskapare, säger Marcus Gellermark som tillsammans med Edward Jewson driver bolaget.

Det nya kapitalet som togs in för ett par månader sedan kom blad annat från H&M-grundaren Erling Perssons barnbarn Tom Persson, som också är bror till klädjättens styrelseordförande Karl-Johan Persson. Tom har under en längre tid samlat på sig investeringar i olika mediebolag som Art & Bob, New Stories (produktionsbolag), Play Pilot (streamingguide), Naudio (poddokumentärer) och Third Ear (produktion av, och plattform för, poddar). Investeringen i Podspace görs genom hans bolag Co Made.

Vi tycker att Podspace erbjuder en spännande produkt med två kreativa entreprenörer vid rodret på en intressant marknad som vi fortsatt följer med intresse, säger Edward Lindqvist som är investeringsansvarig på Co Made.

Men det är inte bara Co Made som stått för de 7,5 miljonerna, även Karl Rosander och Måns Ulvestam, som 2013 grundade Acast som de sedan lämnade helt våren 2021, har investerat. De förklarar att det inte handlar om att de ska göra om sin resa, eftersom de har en heltidssysselsättning i sitt nya bolag Sesamy.

Det här är en investering och vi känner att vi kan hjälpa till lite grand. Vi bollar såklart ideér med Marcus och Edward. Om de vill ha råd, så kan vi ge det, säger Måns Ulvestam.

Om allt går som Podspace planerat kommer bolaget snart att fungera på ett liknande sätt som Acast. Det vill säga att plattformen står för lagring, distribution, annonsförsäljning samt lösningar för betalväggar, däremot kommer de inte att producera några podcasts.

Vi försöker inte bygga ett Acast, men vi vill absolut vara ett alternativ till Acast. Sedan har de några år i försprång och har väl redan investerat några hundra miljoner – vilket gör det hela mer intressant för oss som uppstickare. Vi vill steg för steg bygga ett hälsosamt bolag och inte springa fortare än vi behöver. Det handlar mycket om att bygga rätt saker och vi ska inte leta efter genvägar, säger Marcus Gellermark.